Main Article Content
Abstract
In Indonesia, learning practices often categorize students as either intelligent or unintelligent based on their performance in monotonous school exams. This is especially evident in Islamic Education, where intelligence is often seen from memorization abilities. However, students possess diverse intelligence potentials that go beyond one particular skill. Thus, this research aims to explore the implementation of multiple intelligence-based learning in Islamic education for elementary schools, along with the integration of technology to support it. The study used library research, gathering data from magazines, journal articles, and books. The findings emphasize the importance of integrating information and communication technology to foster students' logical-mathematical, linguistic, musical, interpersonal, intrapersonal, kinaesthetic, visual, naturalist, and existential intelligence in Islamic education at the elementary level.
Keywords
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
- Adiputri, R. (2019). Sistem Pendidikan Finlandia: Catatan dan Pengalaman Seorang Ibu. Jakarta: Kepustakaan Populer Gramedia.
- Afandi, M. (2021). Strategi Pembelajaran Berbasis Multiple Intelligence. Pekalongan: Penerbit NEM.
- Aini, K. N., & Muhid, A. (2022). Efektifitas Game Marbel Muslim Kids Pada Mata Pelajaran Pai Untuk Meningkatkan Pembelajaran Yang Menyenangkan. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 5(1), 35–57.
- Alghozi, A. A., Hanifah Salsabila, U., Sari, S. R., Astuti, R. T., & Sulistyowati, H. (2021). Penggunaan platform Padlet sebagai media pembelajaran daring pada perkuliahan teknologi pendidikan Islam di masa pandemi covid-19. Ejournal.Yasin-Alsys.Org, 1(1), 137–152.
- Al-Syaibany, O. M. A.-T. (1979). Falsafah Pendidikan Islam (Falsafah Tarbiyah al-Islamiyah. Jakarta: Bulan Bintang.
- Anah, S. (2022). Sekolah Berbasis Kecerdasan Majemuk Di Gresik. Al-Fakkaar: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa Ara, 3(2), 63.
- Andari, D. A. (2021). Media Pembelajaran Berbasis ICT (Guepedia, Ed.). Jakarta: Guepedia.
- Anwar, F., Taqiyuddin, M. F., Wijaya, K., Azmi, M. C. Y., & Izharman, I. (2022). Implementation of Talaqqi, Sima’i, Wahdah, Talqin and Kitabah Methods in Memorizing The Qur’an: How Do Teachers Guide Students. Khalifa: Journal of Islamic Education, 6(2), 152. https://doi.org/10.24036/kjie.v6i2.151
- Armstrong, T. (2004). Sekolah Para Juara: Menerapkan Multiple Intelligence di Dunia Pendidikan. Bandung: Kaifa.
- Arrofa Acesta. (2019). Kecerdasan Kinestetik dan Interpersonal Serta Pengembangannya. Surabaya: Media Sahabat Cendikia.
- Arsyad, A. (2014). Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Press.
- Asnah, A. (2017). Pengembangan Metode Pembelajaran PAI Berbasis Kecerdasan Majemuk. FITRAH: Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 3(2), 227-242.
- Bagir, H. (2019). Memulihkan Sekolah Memulihkan Manusia. Bandung: PT Mizan Pustaka.
- Bastin, N. (2022). Keterampilan Literasi, Membaca, dan Menulis. Jakarta: Nahason Bastin Publishing.
- Batubara, I. H. (2021). Kurikulum Di Negara Maju. Sumatera: UMSU Press.
- Chatib, M. (2008). Sekolahnya Manusia: Sekolah Berbasis Multiple Intelligence di Indonesia. Bandung: Kanisius.
- Chatib, M. (2017a). Semua Anak Bintang. Bandung: Perbit Kaifa.
- Chatib, M. (2017b). Semua anak bintang : menggali kecerdasan dan bakat terpendam dengan multiple intelligences research (MIR). Bandung: Mizan Media Utama (MMU).
- Dewi, E. G. A., Paramitha, A. I. I., Putri, I., & Januar, F. (2022). Pemanfaatan Platform Edpuzzle dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal I-Com: Indonesian Community Journal, 2(2), 113.
- Dewi, S. (2021). Parents Are Teachers. Yogyakarta: Stiletto Indie Book.
- Dinata, F. R., Munib, A., Syamsumarlin, Anam, N. (2020). Pengembangan Materi PAI. Bandung: Penerbit Nusa Media.
- Evanirosa. (2022). Metode Penelitian Kepustakaan (Library Research). Bandung: Media Sains Indonesia.
- Fadhallah. (2020). Wawancara. Jakarta: UNJ Press.
- Fikriyah, F. Z., & Aziz, J. A. (2018). Penerapan Konsep Multiple Intelligences pada Pembelajaran PAI. IQ (Ilmu Al-Qur’an): Jurnal Pendidikan Islam, 1(02), 220–244. https://doi.org/10.37542/iq.v1i02.17
- Frieswaty, Setiawan, T., & Hermanto, Y. P. (2020). Mengatasi Degradasi Moral Anak Remaja Akibat Pengaruh Media Sosial. 39 KHARISMA: JURNAL ILMIAH TEOLOGI, 1(1), 39.
- Gardner, H. (2013a). Multiple Intelligence. Jakarta: Daras Books.
- Halim, A. (2022). Signifikansi Dan Implementasi Berpikir Kritis Dalam Proyeksi Dunia Pendidikan Abad 21 Pada Tingkat Sekolah Dasar. Jurnal Indonesia Sosial Teknologi, 3(2), 411.
- Hamadi, M. R., Lumenta, A. S., & Putro, M. D. (2017). Rancang Bangun Aplikasi Game Edukasi Hafalan Doa Agama Islam. Jurnal Teknik Informatika, 12(1).
- Hamidy, A. (2021). Zoom Meeting vs Google Classroom : Perbedaan Hasil Belajar Matematika Berdasarkan Platform Pembelajaran Daring. Tarbiyah Wa Ta’lim: Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 8(1), 61–68.
- Hatip, A. (2022). Eksplorasi Pendidikan Finlandia Sebagai Lesson Learnt untuk Pendidikan Indonesia . CEJou : Center of Education Journal, 3(1), 7–8.
- Hermita, N., Hamid, R., Adiputra, M. J., Samsudin, A. (2017). Pembelajaran Berbasis Kecerdasan Jamak di SD. Yogyakarta: Deepublish.
- Hidayat, A. (2021). Pendidikan Generasi Alpha: Tantangan Masa Depan Guru Indonesia. Yogyakarta: Jejak Pustaka.
- Hidayat, A. S. (2021). Pengembangan Model Pembelajaran Atletik Nomor Lari Berbasis Permainan Pada Siswa Sekolah Dasar. Grobogan: CV. Sarnu Untung.
- Hidayatunnajah, A., & Anugrah, D. (2021). Mengembangkan Kesadaran Diri Remaja Melalui Tes Kecerdasan Majemuk di SMK Cendekia Paseh. PROCEEDINGS UIN SUNAN GUNUNG DJATI BANDUNG, 1(42), 10-18.
- Hoerr, T. (2007). Buku Kerja Multiple Intelligences: Pengalaman New City School di St Louis Missouri AS dalam Menghargai Aneka Kecerdasan Anak. Bandung: Kaifa.
- Ikmal, H., & Sukaeni, W. (2021). Inovasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Berbasis Multiple Intelligences Di Sman 1 Kedungpring Lamongan. Kuttab: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 05(01), 34–47.
- Irwan, Luthfi, Z. F., & Waldi, A. (2019). Efektifitas Penggunaan Kahoot! untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa [Effectiveness of Using Kahoot! to Improve Student Learning Outcomes]. Pedagogia: Jurnal Pendidikan, 8(1), 96–97.
- Jasmine, J. (2013). Metode Mengajar Multiple Intelligence. Bandung: Nuansa Cendikira.
- Kurniasih, S. (2021). Kecerdasan Interpersonal Anak Usia Dini. Jakarta: Guepedia.
- Lase, D. (2019). Pendidikan di Era Revolusi Industri 4.0. JURNAL SUNDERMANN, 1(1), 29.
- Latipah, E. (2017). Psikologi Dasar Bagi Guru. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
- Machali, I. (2014). Dimensi Kecerdasan Majemuk Dalam Kurikulum 2013. INSANIA : Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, 19(1), 21–45. https://doi.org/10.24090/insania.v19i1.462
- Masrura, I. F. (2023). Penerapan E-Learning Dengan Aplikasi Zenius Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Di Ma Nurul Huda Songon. Kalangan, 1(1), 43-56.
- Mauizdati, N. (2020). Kebijakan merdeka belajar dalam perspektif sekolahnya manusia dari Munif Chatib. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 3(2), 315-321.
- Muhaemin, & Fitranto, Y. (2022). Mengembangkan Potensi Peserta Didik Berbasis Kecerdasan Majemuk. Indramayu: CV. Adanu Abimata.
- Muhaimin. (2004). Wacana Pengembangan Pendidikan Islam. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
- Jauhari, M. I. (2022). Relevansi Konsep Pendidikan ‘Athiyah Al-Abrasyi Terhadap Pendidikan Era Modern. Tawshiyah: Jurnal Sosial Keagaman dan Pendidikan Islam, 17(01), 17-33.
- Mulyana. (2013). Rahasia Menjadi Guru Hebat. Jakarta: Grasindo.
- Munafiah, N., dkk. (2018). Strategi Pembelajaran Anak Usia Dini. Wonosobo: Penerbit Mangku Bumi Media.
- Muniroh. (2009). Pengembangan Kecerdasan Interpersonal Anak. Jurnal Penelitian, 6(1), 1.
- Nasution, N. (2022). Augmented Reality dan Pembelajaran di Era Digital. Indramayu: CV. Adanu Abimata.
- Nuha, M. A. (2016). Integrasi Teknologi Dalam Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa. In Seminar Nasional Matematika X Universitas Negeri Semarang (pp. 146-150).
- Nurkhasanah, S. (2022). Penggunaan media game online melalui proprofs untuk meningkatkan literasi digital siswa di SMP negeri 1 gangga. Jurnal Paedagogy, 9(2), 248-254.
- Paraso, B. J. P., Marentek, A., & Rattu, J. A. (2022). Kelebihan Dan Kekurangan Menggunakan Google Classroom: Pendapat Mahasiswa Terhadap Platform Pembelajaran Virtual Di Era Pandemi Covid-19. Jurnal Elektronik Fakultas Sastra Universitas Sam Ratulangi, 32.
- Persatuan Insinyur Indonesia, & ASEAN Federation of Engineering Organisations. (2003). 21st Conference of ASEAN Federation of Engineering Organizations: Problem-based learning (PBL) berbasis teknologi informasi (ICT). ASEAN Federation of Engineering Organisations. Conference .
- Priantini, D., Suarni, N., & Adnyana, I. (2022). Analisis Kurikulum Merdeka dan Platform Merdeka Belajar untuk Mewujudkan Pendidikan yang Berkualitas. Jurnal Penjaminan Mutu, 8(2), 238.
- Priyambodo, P. (2020). Inovasi pembelajaran berbasis teori kecerdasan majemuk untuk pengembangan peran sekolah di era 4.0. Humanika, 19(2), 139–156. https://doi.org/10.21831/hum.v19i2.29269
- Purwanto, A., & Risdianto, E. (2022). Analisis Kebutuhan Pengembangan Bahan Ajar Digital Matakuliah Geofisika Berbasis Platform LMS Moodle untuk Menunjang Implementasi Kurikulum MBKM. Jurnal Kumparan Fisika, 7(14), 7.
- Putro, H. P., Widyaningsih, T. W., & Englishtina, I. (2023). Development of Artificial Intelligence Applications (Efitra, Ed.). Jambi: Sonpedia Publishing Indonesia.
- Rakimawati, Ismet, S., & Zainul, R. (2019). Game Interaktif Untuk Kecerdasan Linguistik Anak Usia Dini. Yogyakarta: CV Berkah Prima.
- Rijali, A. (2019). Analisis Data Kualitatif. Alhadharah: Jurnal Ilmu Dakwah, 17(33), 81. https://doi.org/10.18592/alhadharah.v17i33.2374
- Sa’adah. (2020). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Example Non Example Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran PAI Siswa Kelas X SMA Negeri 3 Kota Cirebon. Jurnal Syntax Transformation, 1(1), 21.
- Sahnan. (2019). Multiple Intelligence Dalam Pembelajaran Pai (Al-QurAn Hadits Sd/Mi). Auladuna: Jurnal Prodi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 1(1), 48.
- Salihin, R., Asha, L., & Muhammad, A. (2020). Analisis Strategi Komandan Satuan dalam Melatih Kecerdasan Interpersonal Anggota (Studi Kasus Resimen Mahasiswa IAIN Curup) (Doctoral dissertation, IAIN Curup).
- Sapitri, A., Amirudin, & Maryati, M. (2022). Peran Pendidikan Agama Islam Dalam Revitalisasi Pendidikan Karakter. Al-Afkar, Journal for Islamic Studies, 5(1), 253.
- Setiawati, L. (2019). Pembelajaran Berbasis Multiple Intelligences . Terampil: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 6(2), 56.
- Setyawan, A. (2014). Benarkah Ada Anak yang Tidak Punya Semangat Belajar. Jakarta: PT Mizan Publika.
- Shoiimatul, U. (2013). Revolusi Belajar Optimalisasi Kecerdasan Melalui Pembelajaran Berbasis Kecerdasan Majemuk. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
- Suardipa, I. P. (2019). Diversitas Sistem Pendidikan Di Finlandia Dan Relevansinya Dengan Sistem Pendidikan Di Indonesia. Maha Widya Bhuwana: Jurnal Pendidikan, Agama Dan Budaya , 2(2), 69.
- Suherlan, N., Khuzaini, N., & Marhaeni, N. (2022). Deskripsi Kebutuhan Pembelajaran Daring Menggunakan Platform Gather Town Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Lampung, 10(1), 89.
- Sulistyaningsih, I., & Nugraha, J. (2022). The Analisis Penerimaan Pengguna Platform Pembelajaran Virtual Learning Unesa (Vinesa) Menggunakan Task Technology Fit (TTF) Dan Technology Acceptance Model (TAM) Di Masa Pandemi COVID-19. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 10(1), 109.
- Suprihatiningrum, J. (2013). Strategi Pembelajaran. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
- Suyadi. (2020). Pendidikan Islam dan Neurosains: Menelusuri Jejak Akal dan Otak dalam al-Qur’an Hingga Pengembangan Neurosains dalam Pendidikan Islam. Jakarta: Kencana.
- Tanjung, R., Supriani, Y., Mayasari, A., & Arifudin, O. (2022). Manajemen Mutu Dalam Penyelenggaraan Pendidikan. Jurnal Pendidikan Glasser, 6(1), 29. https://doi.org/10.32529/glasser.v6i1.1481
- Tuna, Y. (2022, January). Literasi digital dalam pembelajaran di SD sebagai upaya peningkatan kualitas pendidik. In Prosiding seminar nasional pendidikan dasar.
- Ulfa, N. (2021). Growth Mindset. Surabaya: Surabaya: UM Surabaya Publisher.
- Umairi, M., Suyadi, & Naimah. (2021). Meningkatkan Kecerdasan Musik Anak Melalui Media Gadget Berbasis Aplikasi (Games Music). Jurnal Program Studi PGRA, 7(1), 44–53.
- Wahyudi, D., & Alafiah, T. (2016). Studi Penerapan Strategi Pembelajaran Berbasis Multiple Intelligences dalam Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam. MUDARRISA: Jurnal Kajian Pendidikan Islam, 8(2), 255. https://doi.org/10.18326/mdr.v8i2.255-282
- Widodo, G. S., & Rofiqoh, K. S. (2020). Pengembangan Guru Profesional Menghadapi Generasi Alpha. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 7(1), 14.
- Wijaya, K. (2023). Epistemologi islam sebagai worldview asas ilmu, iman, dan amal bagi seorang pendidik. At Turots: Jurnal Pendidikan Islam, 5(3), 286–296. https://doi.org/https://doi.org/10.51468/jpi.v5i3%20Juni.202
- Wijaya, K. (2022). Upaya Sistem Zona Al-Qur’an Unida Gontor Dalam Menguatkan Kecerdasan Spiritual Mahasiswa. Jurnal Cerdik: Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran, 2(1), 32–36.
- Yaumi, M., & Ibrahim, N. (2016). Pembelajaran Berbasis Kecerdasan Jama. Jakarta: Prenamedia Group.
- Yasmansyah, Y., & Husni, A. (2022). Konsep Dasar Pendidikan Agama Islam. Indonesian Research Journal on Education, 2(2), 783-790.
- Yong, A., & Rudolph, J. (2022). ). A review of Quizizz–a gamified student response system. Journal of Applied Learning and Teaching, 5(1), 68.
- Zahira, Z. (2019). Islamic Montessori for Multiple Intelligence. Yogyakarta: Penerbit Bintang.
- Zahro, A., Sutomo, M., & Sahlan, M. (2022). Inovasi Media Pembelajaran Berbasis ICT terhadap Kecerdasan Visual Peserta Didik dalam Pendidikan Agama Islam. ŚALIĤA | Jurnal Pendidikan & Agama Islam, 5(1), 69–73.
References
Adiputri, R. (2019). Sistem Pendidikan Finlandia: Catatan dan Pengalaman Seorang Ibu. Jakarta: Kepustakaan Populer Gramedia.
Afandi, M. (2021). Strategi Pembelajaran Berbasis Multiple Intelligence. Pekalongan: Penerbit NEM.
Aini, K. N., & Muhid, A. (2022). Efektifitas Game Marbel Muslim Kids Pada Mata Pelajaran Pai Untuk Meningkatkan Pembelajaran Yang Menyenangkan. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 5(1), 35–57.
Alghozi, A. A., Hanifah Salsabila, U., Sari, S. R., Astuti, R. T., & Sulistyowati, H. (2021). Penggunaan platform Padlet sebagai media pembelajaran daring pada perkuliahan teknologi pendidikan Islam di masa pandemi covid-19. Ejournal.Yasin-Alsys.Org, 1(1), 137–152.
Al-Syaibany, O. M. A.-T. (1979). Falsafah Pendidikan Islam (Falsafah Tarbiyah al-Islamiyah. Jakarta: Bulan Bintang.
Anah, S. (2022). Sekolah Berbasis Kecerdasan Majemuk Di Gresik. Al-Fakkaar: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa Ara, 3(2), 63.
Andari, D. A. (2021). Media Pembelajaran Berbasis ICT (Guepedia, Ed.). Jakarta: Guepedia.
Anwar, F., Taqiyuddin, M. F., Wijaya, K., Azmi, M. C. Y., & Izharman, I. (2022). Implementation of Talaqqi, Sima’i, Wahdah, Talqin and Kitabah Methods in Memorizing The Qur’an: How Do Teachers Guide Students. Khalifa: Journal of Islamic Education, 6(2), 152. https://doi.org/10.24036/kjie.v6i2.151
Armstrong, T. (2004). Sekolah Para Juara: Menerapkan Multiple Intelligence di Dunia Pendidikan. Bandung: Kaifa.
Arrofa Acesta. (2019). Kecerdasan Kinestetik dan Interpersonal Serta Pengembangannya. Surabaya: Media Sahabat Cendikia.
Arsyad, A. (2014). Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Press.
Asnah, A. (2017). Pengembangan Metode Pembelajaran PAI Berbasis Kecerdasan Majemuk. FITRAH: Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 3(2), 227-242.
Bagir, H. (2019). Memulihkan Sekolah Memulihkan Manusia. Bandung: PT Mizan Pustaka.
Bastin, N. (2022). Keterampilan Literasi, Membaca, dan Menulis. Jakarta: Nahason Bastin Publishing.
Batubara, I. H. (2021). Kurikulum Di Negara Maju. Sumatera: UMSU Press.
Chatib, M. (2008). Sekolahnya Manusia: Sekolah Berbasis Multiple Intelligence di Indonesia. Bandung: Kanisius.
Chatib, M. (2017a). Semua Anak Bintang. Bandung: Perbit Kaifa.
Chatib, M. (2017b). Semua anak bintang : menggali kecerdasan dan bakat terpendam dengan multiple intelligences research (MIR). Bandung: Mizan Media Utama (MMU).
Dewi, E. G. A., Paramitha, A. I. I., Putri, I., & Januar, F. (2022). Pemanfaatan Platform Edpuzzle dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal I-Com: Indonesian Community Journal, 2(2), 113.
Dewi, S. (2021). Parents Are Teachers. Yogyakarta: Stiletto Indie Book.
Dinata, F. R., Munib, A., Syamsumarlin, Anam, N. (2020). Pengembangan Materi PAI. Bandung: Penerbit Nusa Media.
Evanirosa. (2022). Metode Penelitian Kepustakaan (Library Research). Bandung: Media Sains Indonesia.
Fadhallah. (2020). Wawancara. Jakarta: UNJ Press.
Fikriyah, F. Z., & Aziz, J. A. (2018). Penerapan Konsep Multiple Intelligences pada Pembelajaran PAI. IQ (Ilmu Al-Qur’an): Jurnal Pendidikan Islam, 1(02), 220–244. https://doi.org/10.37542/iq.v1i02.17
Frieswaty, Setiawan, T., & Hermanto, Y. P. (2020). Mengatasi Degradasi Moral Anak Remaja Akibat Pengaruh Media Sosial. 39 KHARISMA: JURNAL ILMIAH TEOLOGI, 1(1), 39.
Gardner, H. (2013a). Multiple Intelligence. Jakarta: Daras Books.
Halim, A. (2022). Signifikansi Dan Implementasi Berpikir Kritis Dalam Proyeksi Dunia Pendidikan Abad 21 Pada Tingkat Sekolah Dasar. Jurnal Indonesia Sosial Teknologi, 3(2), 411.
Hamadi, M. R., Lumenta, A. S., & Putro, M. D. (2017). Rancang Bangun Aplikasi Game Edukasi Hafalan Doa Agama Islam. Jurnal Teknik Informatika, 12(1).
Hamidy, A. (2021). Zoom Meeting vs Google Classroom : Perbedaan Hasil Belajar Matematika Berdasarkan Platform Pembelajaran Daring. Tarbiyah Wa Ta’lim: Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 8(1), 61–68.
Hatip, A. (2022). Eksplorasi Pendidikan Finlandia Sebagai Lesson Learnt untuk Pendidikan Indonesia . CEJou : Center of Education Journal, 3(1), 7–8.
Hermita, N., Hamid, R., Adiputra, M. J., Samsudin, A. (2017). Pembelajaran Berbasis Kecerdasan Jamak di SD. Yogyakarta: Deepublish.
Hidayat, A. (2021). Pendidikan Generasi Alpha: Tantangan Masa Depan Guru Indonesia. Yogyakarta: Jejak Pustaka.
Hidayat, A. S. (2021). Pengembangan Model Pembelajaran Atletik Nomor Lari Berbasis Permainan Pada Siswa Sekolah Dasar. Grobogan: CV. Sarnu Untung.
Hidayatunnajah, A., & Anugrah, D. (2021). Mengembangkan Kesadaran Diri Remaja Melalui Tes Kecerdasan Majemuk di SMK Cendekia Paseh. PROCEEDINGS UIN SUNAN GUNUNG DJATI BANDUNG, 1(42), 10-18.
Hoerr, T. (2007). Buku Kerja Multiple Intelligences: Pengalaman New City School di St Louis Missouri AS dalam Menghargai Aneka Kecerdasan Anak. Bandung: Kaifa.
Ikmal, H., & Sukaeni, W. (2021). Inovasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Berbasis Multiple Intelligences Di Sman 1 Kedungpring Lamongan. Kuttab: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 05(01), 34–47.
Irwan, Luthfi, Z. F., & Waldi, A. (2019). Efektifitas Penggunaan Kahoot! untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa [Effectiveness of Using Kahoot! to Improve Student Learning Outcomes]. Pedagogia: Jurnal Pendidikan, 8(1), 96–97.
Jasmine, J. (2013). Metode Mengajar Multiple Intelligence. Bandung: Nuansa Cendikira.
Kurniasih, S. (2021). Kecerdasan Interpersonal Anak Usia Dini. Jakarta: Guepedia.
Lase, D. (2019). Pendidikan di Era Revolusi Industri 4.0. JURNAL SUNDERMANN, 1(1), 29.
Latipah, E. (2017). Psikologi Dasar Bagi Guru. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Machali, I. (2014). Dimensi Kecerdasan Majemuk Dalam Kurikulum 2013. INSANIA : Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, 19(1), 21–45. https://doi.org/10.24090/insania.v19i1.462
Masrura, I. F. (2023). Penerapan E-Learning Dengan Aplikasi Zenius Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Di Ma Nurul Huda Songon. Kalangan, 1(1), 43-56.
Mauizdati, N. (2020). Kebijakan merdeka belajar dalam perspektif sekolahnya manusia dari Munif Chatib. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 3(2), 315-321.
Muhaemin, & Fitranto, Y. (2022). Mengembangkan Potensi Peserta Didik Berbasis Kecerdasan Majemuk. Indramayu: CV. Adanu Abimata.
Muhaimin. (2004). Wacana Pengembangan Pendidikan Islam. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Jauhari, M. I. (2022). Relevansi Konsep Pendidikan ‘Athiyah Al-Abrasyi Terhadap Pendidikan Era Modern. Tawshiyah: Jurnal Sosial Keagaman dan Pendidikan Islam, 17(01), 17-33.
Mulyana. (2013). Rahasia Menjadi Guru Hebat. Jakarta: Grasindo.
Munafiah, N., dkk. (2018). Strategi Pembelajaran Anak Usia Dini. Wonosobo: Penerbit Mangku Bumi Media.
Muniroh. (2009). Pengembangan Kecerdasan Interpersonal Anak. Jurnal Penelitian, 6(1), 1.
Nasution, N. (2022). Augmented Reality dan Pembelajaran di Era Digital. Indramayu: CV. Adanu Abimata.
Nuha, M. A. (2016). Integrasi Teknologi Dalam Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa. In Seminar Nasional Matematika X Universitas Negeri Semarang (pp. 146-150).
Nurkhasanah, S. (2022). Penggunaan media game online melalui proprofs untuk meningkatkan literasi digital siswa di SMP negeri 1 gangga. Jurnal Paedagogy, 9(2), 248-254.
Paraso, B. J. P., Marentek, A., & Rattu, J. A. (2022). Kelebihan Dan Kekurangan Menggunakan Google Classroom: Pendapat Mahasiswa Terhadap Platform Pembelajaran Virtual Di Era Pandemi Covid-19. Jurnal Elektronik Fakultas Sastra Universitas Sam Ratulangi, 32.
Persatuan Insinyur Indonesia, & ASEAN Federation of Engineering Organisations. (2003). 21st Conference of ASEAN Federation of Engineering Organizations: Problem-based learning (PBL) berbasis teknologi informasi (ICT). ASEAN Federation of Engineering Organisations. Conference .
Priantini, D., Suarni, N., & Adnyana, I. (2022). Analisis Kurikulum Merdeka dan Platform Merdeka Belajar untuk Mewujudkan Pendidikan yang Berkualitas. Jurnal Penjaminan Mutu, 8(2), 238.
Priyambodo, P. (2020). Inovasi pembelajaran berbasis teori kecerdasan majemuk untuk pengembangan peran sekolah di era 4.0. Humanika, 19(2), 139–156. https://doi.org/10.21831/hum.v19i2.29269
Purwanto, A., & Risdianto, E. (2022). Analisis Kebutuhan Pengembangan Bahan Ajar Digital Matakuliah Geofisika Berbasis Platform LMS Moodle untuk Menunjang Implementasi Kurikulum MBKM. Jurnal Kumparan Fisika, 7(14), 7.
Putro, H. P., Widyaningsih, T. W., & Englishtina, I. (2023). Development of Artificial Intelligence Applications (Efitra, Ed.). Jambi: Sonpedia Publishing Indonesia.
Rakimawati, Ismet, S., & Zainul, R. (2019). Game Interaktif Untuk Kecerdasan Linguistik Anak Usia Dini. Yogyakarta: CV Berkah Prima.
Rijali, A. (2019). Analisis Data Kualitatif. Alhadharah: Jurnal Ilmu Dakwah, 17(33), 81. https://doi.org/10.18592/alhadharah.v17i33.2374
Sa’adah. (2020). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Example Non Example Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran PAI Siswa Kelas X SMA Negeri 3 Kota Cirebon. Jurnal Syntax Transformation, 1(1), 21.
Sahnan. (2019). Multiple Intelligence Dalam Pembelajaran Pai (Al-QurAn Hadits Sd/Mi). Auladuna: Jurnal Prodi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 1(1), 48.
Salihin, R., Asha, L., & Muhammad, A. (2020). Analisis Strategi Komandan Satuan dalam Melatih Kecerdasan Interpersonal Anggota (Studi Kasus Resimen Mahasiswa IAIN Curup) (Doctoral dissertation, IAIN Curup).
Sapitri, A., Amirudin, & Maryati, M. (2022). Peran Pendidikan Agama Islam Dalam Revitalisasi Pendidikan Karakter. Al-Afkar, Journal for Islamic Studies, 5(1), 253.
Setiawati, L. (2019). Pembelajaran Berbasis Multiple Intelligences . Terampil: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 6(2), 56.
Setyawan, A. (2014). Benarkah Ada Anak yang Tidak Punya Semangat Belajar. Jakarta: PT Mizan Publika.
Shoiimatul, U. (2013). Revolusi Belajar Optimalisasi Kecerdasan Melalui Pembelajaran Berbasis Kecerdasan Majemuk. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Suardipa, I. P. (2019). Diversitas Sistem Pendidikan Di Finlandia Dan Relevansinya Dengan Sistem Pendidikan Di Indonesia. Maha Widya Bhuwana: Jurnal Pendidikan, Agama Dan Budaya , 2(2), 69.
Suherlan, N., Khuzaini, N., & Marhaeni, N. (2022). Deskripsi Kebutuhan Pembelajaran Daring Menggunakan Platform Gather Town Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Lampung, 10(1), 89.
Sulistyaningsih, I., & Nugraha, J. (2022). The Analisis Penerimaan Pengguna Platform Pembelajaran Virtual Learning Unesa (Vinesa) Menggunakan Task Technology Fit (TTF) Dan Technology Acceptance Model (TAM) Di Masa Pandemi COVID-19. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 10(1), 109.
Suprihatiningrum, J. (2013). Strategi Pembelajaran. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Suyadi. (2020). Pendidikan Islam dan Neurosains: Menelusuri Jejak Akal dan Otak dalam al-Qur’an Hingga Pengembangan Neurosains dalam Pendidikan Islam. Jakarta: Kencana.
Tanjung, R., Supriani, Y., Mayasari, A., & Arifudin, O. (2022). Manajemen Mutu Dalam Penyelenggaraan Pendidikan. Jurnal Pendidikan Glasser, 6(1), 29. https://doi.org/10.32529/glasser.v6i1.1481
Tuna, Y. (2022, January). Literasi digital dalam pembelajaran di SD sebagai upaya peningkatan kualitas pendidik. In Prosiding seminar nasional pendidikan dasar.
Ulfa, N. (2021). Growth Mindset. Surabaya: Surabaya: UM Surabaya Publisher.
Umairi, M., Suyadi, & Naimah. (2021). Meningkatkan Kecerdasan Musik Anak Melalui Media Gadget Berbasis Aplikasi (Games Music). Jurnal Program Studi PGRA, 7(1), 44–53.
Wahyudi, D., & Alafiah, T. (2016). Studi Penerapan Strategi Pembelajaran Berbasis Multiple Intelligences dalam Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam. MUDARRISA: Jurnal Kajian Pendidikan Islam, 8(2), 255. https://doi.org/10.18326/mdr.v8i2.255-282
Widodo, G. S., & Rofiqoh, K. S. (2020). Pengembangan Guru Profesional Menghadapi Generasi Alpha. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 7(1), 14.
Wijaya, K. (2023). Epistemologi islam sebagai worldview asas ilmu, iman, dan amal bagi seorang pendidik. At Turots: Jurnal Pendidikan Islam, 5(3), 286–296. https://doi.org/https://doi.org/10.51468/jpi.v5i3%20Juni.202
Wijaya, K. (2022). Upaya Sistem Zona Al-Qur’an Unida Gontor Dalam Menguatkan Kecerdasan Spiritual Mahasiswa. Jurnal Cerdik: Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran, 2(1), 32–36.
Yaumi, M., & Ibrahim, N. (2016). Pembelajaran Berbasis Kecerdasan Jama. Jakarta: Prenamedia Group.
Yasmansyah, Y., & Husni, A. (2022). Konsep Dasar Pendidikan Agama Islam. Indonesian Research Journal on Education, 2(2), 783-790.
Yong, A., & Rudolph, J. (2022). ). A review of Quizizz–a gamified student response system. Journal of Applied Learning and Teaching, 5(1), 68.
Zahira, Z. (2019). Islamic Montessori for Multiple Intelligence. Yogyakarta: Penerbit Bintang.
Zahro, A., Sutomo, M., & Sahlan, M. (2022). Inovasi Media Pembelajaran Berbasis ICT terhadap Kecerdasan Visual Peserta Didik dalam Pendidikan Agama Islam. ŚALIĤA | Jurnal Pendidikan & Agama Islam, 5(1), 69–73.