Main Article Content
Abstract
This article discusses the hadith of the Prophet Muhammad (peace be upon him) who hastened his prayer upon hearing the cry of a baby, as a reflection of his compassion, empathy, and social concern, especially toward the emotional burden of a mother. This research is qualitative in nature, relying on written references. The references collected were then analyzed descriptively through a hermeneutic approach. The hadith is analyzed textually and contextually to explore the humanistic, educational, and parenting values contained within it. The findings of this study indicate that the Prophet Muhammad (peace be upon him) set an example of balancing worship and social concern, demonstrating flexibility in the performance of worship without neglecting the psychological needs of the child and mother. These hadiths also affirm the permissibility of children being in the mosque, provided they maintain proper etiquette and cleanliness. Thus, these hadiths serve as an important foundation for building inclusive religious practices that are responsive to family values and children's education.
[Artikel ini membahas hadis Rasulullah Saw. yang mempercepat salat karena mendengar tangisan bayi, sebagai refleksi kasih sayang, empati, dan kepedulian sosial, khususnya terhadap beban emosional seorang ibu. Penelitian ini bersifat kualitatif dengan mengandalkan referensi-referensi tertulis. Referensi yang dihimpun selanjutnya dianalisis secara deskriptif melalui pendekatan hermeneutika. Hadis dianalisis secara tekstual dan kontekstual untuk menggali nilai-nilai kemanusiaan, pendidikan, dan pengasuhan yang terkandung di dalamnya. Temuan pada penelitian ini menunjukkan bahwa Rasulullah Saw. memberi teladan tentang keseimbangan antara ibadah dan kepedulian sosial, serta menunjukkan fleksibilitas dalam pelaksanaan ibadah tanpa mengabaikan kebutuhan psikologis anak dan ibu. Hadis ini juga menegaskan kebolehan anak-anak berada di masjid, selama menjaga adab dan kebersihan. Dengan demikian, hadis tersebut menjadi pijakan penting dalam membangun praktik keagamaan yang inklusif dan responsif terhadap nilai-nilai keluarga dan pendidikan anak.]