Main Article Content

Abstract

Background: Halal is essential for a Muslim, particularly while using cosmetics. Halal cosmetics are those whose ingredients do not originate from non-halal sources. The choice to purchase cosmetics with a halal label falls into the low group, indicating that the halal label has little impact on a consumer's interest in a cosmetic product.
Objective: This study aims to discover the knowledge, attitudes, and behavior of the people of Makasar District towards halal cosmetics.
Method: This research is a cross-sectional observational study undertaken between November 2021 - March 2022. The questionnaire used in the study assesses knowledge, attitudes, and behavior and has been validated for validity. The study includes a total of 519 respondents.
Results: The results showed that 92.9% of respondents had good knowledge, 98.5% had positive attitudes, and 93.2% had good behavior towards halal cosmetics. There is a significant relationship between knowledge and behavior (p<0.05) (r=0.166), as well as attitudes and behavior (p<0.05; r=0.215). Meanwhile, there is no correlation between knowledge and attitudes (p>0.05; r=0.086).
Conclusion: There is a considerable association between knowledge and conduct, but no relationship between knowledge and attitude. The link between attitude and conduct is crucial.
Keywords: Knowledge, attitudes, behavior, halal cosmetics


Intisari
Latar belakang: Bagi seorang Muslim, sangat penting bahwa kosmetik apa pun yang mereka gunakan benar-benar halal. Kosmetik dianggap halal jika komponen dasarnya semua diizinkan dalam Islam. Niat beli tidak dipengaruhi secara signifikan oleh pelabelan halal pada kosmetik, seperti yang terlihat dari penempatannya dalam kategori rendah.
Tujuan: Penelitian ini bertujuan untuk menyelidiki tingkat pengetahuan, sikap, dan perilaku tentang kosmetik halal di kalangan penduduk Kabupaten Makassar.
Metode: Penelitian ini dilakukan antara November 2021 hingga Maret 2022 dan dirancang sebagai penelitian observasional cross-sectional. Tes validitas dengan 519 peserta mengkonfirmasi keakuratan kuesioner pengetahuan, sikap, dan perilaku yang digunakan dalam penelitian ini.
Hasil: Temuan mengungkapkan bahwa 92,9% responden berpengetahuan luas, 98,5% baik, dan 93,2% berperilaku baik berkaitan dengan kosmetik halal. Terdapat hubungan yang signifikan antara tingkat pengetahuan dan perilaku (p<0,05; r=0,166); sikap dan perilaku (p<0,05; r=0,215). Sementara itu antara tingkat pengetahuan dan sikap tidak terdapat hubungan (p>0,05; r=0,086).
Kesimpulan: Tingkat pengetahuan berhubungan signifikan terhadap perilaku, namun tidak berhubungan terhadap sikap. Terdapat hubungan signifikan terhadap sikap dan perilaku.
Kata kunci: Tingkat pengetahuan, sikap, perilaku, kosmetik halal

Keywords

Knowledge attitude behavior halal cosmetics

Article Details

Author Biography

Fitria Nugrahaeni, Muhammadiyah Prof.DR.HAMKA University

Pharmaceutical Department

References

Read More