Main Article Content
Abstract
Purpose – This research aims to analyze the impulsive paylater payment behavior of Indonesian Islamic University students.
Methods – The research method used is descriptive analysis and linear probability model (LPM) analysis with primary data sourced from questionnaires.
Findings – The findings in the research show that information media and income have a positive and significant influence on the impulsive behavior of using paylaters for Indonesian Islamic University students, while the ease of procedures and the amount of administration costs do not have a significant influence.
Implication – The implication of this research is to provide a comprehensive understanding of how ease of use, information media, income, and administrative costs jointly influence impulsive behavior. This is an important factor for companies that provide paylater services to consider all factors so that users, especially students, are interested and comfortable with paylater services.
Originality – The originality of this research can be used to form regulations regarding the use of paylater in the long term.
Abstrak
Tujuan – Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis perilaku impulsif pembayaran paylater pada mahasiswa Universitas Islam Indonesia.
Metode – Metode penelitian yang digunakan adalah analisis deskriptif dan analisis model peluang linear (LPM) dengan data primer yang bersumber dari kuisioner.
Temuan – Temuan dalam penelitian menunjukkan bahwa media informasi dan pendapatan memiliki pengaruh positif dan signifikan terhadap perilaku impulsif penggunaan paylater bagi mahasiswa Universitas Islam Indonesia, sedangkan kemudahan prosedur dan besaran biaya administrasi tidak berpengaruh signifikan.
Implikasi – Implikasi dari penelitian ini adalah memberikan pemahaman yang menyeluruh tentang bagaimana kemudahan penggunaan, media informasi, pendapatan, dan biaya administrasi secara bersama-sama mempengaruhi perilaku impulsif. Hal ini menjadi faktor penting bagi perusahaan yang menyediakan layanan paylater dapat mempertimbangkan semua faktor agar pengguna, khususnya mahasiswa tertarik dan nyaman dengan layanan paylater.
Orisinalitas – Orisinalitas dari penelitian ini mampu digunakan untuk pembentukan regulasi terkait penggunaan paylater dalam jangka panjang.
Keywords
Article Details
Copyright (c) 2025 Alivia Rianti Putri, Unggul Priyadi, Candra Maulana

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
- Aisah, N., Sholahuddin, M., & Rahmawati, S. D. (2022). Sharia and Conventional Stock Investment. Journal of Business and Management Studies, 4(2), 464-476.
- Anwar, R., & Adidarma, W. (2016). Pengaruh Kepercayaan dan Risiko Pada Minat Beli Belanja Online. Jurnal Manajemen dan Bisnis Sriwijaya (JMBS), 14(2), 155-168.
- Gulla, R., Oroh, S. G., & Roring, F. (2015). Analisis Harga, Promosi, Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Konsumen Pada Hotel Manado Grace Inn. Jurnal EMBA : Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis dan Akuntansi, 3(1), 1204- 1323. doi:https://doi.org/10.35794/emba.3.1.2015.8297
- Gumiwang. (2019, Mei 27). Waspada Jebakan Iming-iming "Pay”. Retrieved 1 Januari, 2024, from https://tirto.id/waspada-jebakan-iming-iming-pay-later-bagi-milenial-d5kJ
- Hatta, I. H., Rachbini, W., & Derriawan. (2018). Brand Image Analysis, Promotion, Satisfaction and Customer Loyalty. IOSR Journal of Business and Management (IOSR-JBM), 20(12), 50-55.
- Neuman, W. L. (2007). Basic of social research: Qualitative and quantitative approach. Boston: Pearson Education.
- Piranda, D. R., Sinaga, D. Z., & Putri, E. E. (2022). Online Marketing Strategy In Facebook Marketplace As A Digital Marketing Tool. JOURNAL OF HUMANITIES SOCIAL SCIENCES AND BUSINESS (JHSSB), 1(3), 1-8. doi:10.55047/jhssb.v1i2.123
- Rahmawati, G., & Mirati, E. (2022). Pengaruh Literasi Keuangan Dan Gaya Hidup Terhadap Perilaku Konsumtif Pengguna Shopee Paylater Pada Generasi Millenial. Prosiding SNAM PNJ.
- Rook, D. W., & Fisher, R. J. (1995). Normative Influences on Impulsive Buying Behavior. Journal of Consumer Research, 22(3), 302-315. doi:https://doi.org/10.1086/209452
- Schueffel, P. (2016). Taming the Beast: A Scientific Definition of Fintech. SSRN Electronic Journal, 4(4), 32-54. doi:10.2139/ssrn.3097312
- Setyowati, D. (2022, Januari 13). Survei KIC: Gen Z dan Milenial Pakai Paylater untuk Belanja Busana. Retrieved Januari 20, 2024, from https://katadata.co.id/digital/fintech/61e0ecf4b1b96/survei-kic-gen-z-dan-milenial-pakai-paylater-untuk-belanja-busana#google_vignette
- Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualiitatif dan Kombinasi (Mixed Methods). Bandung: Alfabeta.
- Widarjono, A. (2005). Ekonometrika Teori dan Aplikasi untuk Ekonomi dan Bisnis. Yogyakarta: EKONISIA FE UII
- Widiasworo. (2019). Menyusun penelitian kuantitatif untuk skripsi dan tesis. Yogyakarta: Araska.
References
Aisah, N., Sholahuddin, M., & Rahmawati, S. D. (2022). Sharia and Conventional Stock Investment. Journal of Business and Management Studies, 4(2), 464-476.
Anwar, R., & Adidarma, W. (2016). Pengaruh Kepercayaan dan Risiko Pada Minat Beli Belanja Online. Jurnal Manajemen dan Bisnis Sriwijaya (JMBS), 14(2), 155-168.
Gulla, R., Oroh, S. G., & Roring, F. (2015). Analisis Harga, Promosi, Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Konsumen Pada Hotel Manado Grace Inn. Jurnal EMBA : Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis dan Akuntansi, 3(1), 1204- 1323. doi:https://doi.org/10.35794/emba.3.1.2015.8297
Gumiwang. (2019, Mei 27). Waspada Jebakan Iming-iming "Pay”. Retrieved 1 Januari, 2024, from https://tirto.id/waspada-jebakan-iming-iming-pay-later-bagi-milenial-d5kJ
Hatta, I. H., Rachbini, W., & Derriawan. (2018). Brand Image Analysis, Promotion, Satisfaction and Customer Loyalty. IOSR Journal of Business and Management (IOSR-JBM), 20(12), 50-55.
Neuman, W. L. (2007). Basic of social research: Qualitative and quantitative approach. Boston: Pearson Education.
Piranda, D. R., Sinaga, D. Z., & Putri, E. E. (2022). Online Marketing Strategy In Facebook Marketplace As A Digital Marketing Tool. JOURNAL OF HUMANITIES SOCIAL SCIENCES AND BUSINESS (JHSSB), 1(3), 1-8. doi:10.55047/jhssb.v1i2.123
Rahmawati, G., & Mirati, E. (2022). Pengaruh Literasi Keuangan Dan Gaya Hidup Terhadap Perilaku Konsumtif Pengguna Shopee Paylater Pada Generasi Millenial. Prosiding SNAM PNJ.
Rook, D. W., & Fisher, R. J. (1995). Normative Influences on Impulsive Buying Behavior. Journal of Consumer Research, 22(3), 302-315. doi:https://doi.org/10.1086/209452
Schueffel, P. (2016). Taming the Beast: A Scientific Definition of Fintech. SSRN Electronic Journal, 4(4), 32-54. doi:10.2139/ssrn.3097312
Setyowati, D. (2022, Januari 13). Survei KIC: Gen Z dan Milenial Pakai Paylater untuk Belanja Busana. Retrieved Januari 20, 2024, from https://katadata.co.id/digital/fintech/61e0ecf4b1b96/survei-kic-gen-z-dan-milenial-pakai-paylater-untuk-belanja-busana#google_vignette
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualiitatif dan Kombinasi (Mixed Methods). Bandung: Alfabeta.
Widarjono, A. (2005). Ekonometrika Teori dan Aplikasi untuk Ekonomi dan Bisnis. Yogyakarta: EKONISIA FE UII
Widiasworo. (2019). Menyusun penelitian kuantitatif untuk skripsi dan tesis. Yogyakarta: Araska.