Main Article Content
Abstract
Penelitian ini merupakan penelitian terhadap identitas demografi dan faktor pemilihan program studi di Fakultas Ilmu Agam Islam Universitas Islam Indonesia bagi mahasiswa angkatan 2017 dan 2018. Sekitar 610 dari 990 mahasiswa telah mengisi kuisioner ini. Hasil dari penelitian ini faktor dalam pemilihan program studi tidak hanya temuat dalam faktor internal dan eksternal. Melainkan dari demografi mahasiswa dimana faktor letak geografis juga berpengaruh. Data ini menunjukkan ada kesamaan dalam asal mahsiswa, sekolah dan letak FIAI. Data ini menghasilkan bahwa ada suatu emosi terkait lingkungan dalam pemilihan. Selain itu dalam faktor pemilihan program studi dibagi menjadi 4 yaitu alasan pemilihan lanjut kuliah, Fakultas, dan program studi. Faktor lanjut kuliah didominasi dengan dorongan orang tua. Pemilihan fakultas rata-rata karena sesuai dengan minat. Sedangkan pemilihan prodi karena akreditas. Serta pendukung lain seperti waktu memilih yang kebanyakan setelah pengumuman PTN dan sumber informasi dari keluarga dan website.
Keywords
Article Details
Copyright (c) 2019 at-thullab Jurnal Mahasiswa Studi Islam
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
References
- Anderson, Peter. 2010. Perspectives: Policy and Practice in Higher Education. Perspectives, Volume 3, Number 4, Winter 1999
- Kotler dan Keller, 2009. Manajemen Pemasaran. Jilid I. Edisi ke 13. Jakarta: Erlangga.
- Wayne, D. Hoyer and Deborah J. Maclnnis. 2009. Consumer Behavior, fifth edition. South Western
- Y. Andriansyah, dkk. (2017). Students’ college choice in the Faculty of Islamic Studies, Islamic University of Indonesia. Trends and Issues in Interdisciplinary Behavior and Social Science – Lumban Gaol et al. (Eds) © Taylor & Francis Group, London, ISBN 978-1-138-03516-4.
References
Anderson, Peter. 2010. Perspectives: Policy and Practice in Higher Education. Perspectives, Volume 3, Number 4, Winter 1999
Kotler dan Keller, 2009. Manajemen Pemasaran. Jilid I. Edisi ke 13. Jakarta: Erlangga.
Wayne, D. Hoyer and Deborah J. Maclnnis. 2009. Consumer Behavior, fifth edition. South Western
Y. Andriansyah, dkk. (2017). Students’ college choice in the Faculty of Islamic Studies, Islamic University of Indonesia. Trends and Issues in Interdisciplinary Behavior and Social Science – Lumban Gaol et al. (Eds) © Taylor & Francis Group, London, ISBN 978-1-138-03516-4.