Main Article Content

Abstract

Authoritarianism stems from an imbalance between text, author, and reader. The relationship between those three elements must occur dialectically-dynamically. Khaled M. Abou El Fadl scrutinized religious fatwas of fatwa institutions in Saudi Arabia that tend to discriminate against women to prove the existence of authoritarianism in Islamic legal thought. Abou El Fadl stressed the importance of referring to authoritative sources as an embodiment of authoritative law. For him, the Qur’an is the main authoritative source that is no doubt. In contrast, the traditions (Hadith) need further proof, considering the codification of the hadith took place two centuries after the death of the Prophet. Abou El Fadl built his concept of authority based on Friedman’s thinking which distinguishes coercive authority from persuasive authority. He also distinguished between holding authority and assuming authority. The difference between the two will lead to different legal consequences. Based on this, Abou El Fadl offered authoritative hermeneutics as a methodological framework.

Keywords

authoritarianism authoritative text author reader

Article Details

References

  1. Fadl, Khaled M. Abou El. 2004. Atas Nama Tuhan; Dari Fikih Otoriter ke Fikih Otoritatif. Jakarta : Serambi Ilmu Semesta.
  2. Fudhaili, Ahmad. 2005. Perempuan di Lembaran Suci ; Kritik atas Hadis-hadis Shahih. Yogyakarta: Pilar Media.
  3. Faiz, Fahruddin. 2015. Hermeneutika Al-Quran; Tema-tema Kontroversial. Yogyakarta: Kalimedia.
  4. Habibudin, Ihab, “Konstruksi Gagasan Feminisme Islam Khaled M. Abou El-Fadl: Relevansinya dengan Posisi Perempuan dalam Keluarga”, dalam Jurnal Al-Ahwāl, Vol. 5, No. 2, 2012 M/1434 H, hlm. 2.
  5. Hamang, M. Nasri, “Kehujahan Hadis Ahad menurut Madzhab Suni dan Syi’ah”, dalam Jurnal al-Fikr, Vol. 14, No. 3 tahun 2010, hlm. 413.
  6. Jabiri, Muhammad Abed al-. 2009. Bunyah al-‘Aql al-‘Arabī: Dirāsah Tahlīliyah Naqdiyyah li Nuzhum al-Ma’rifah fī Tsaqāfah al-‘Arabiyyah, Beirut : Markaz Dirāsāt al-Wahidah al-‘Arabiyyah.
  7. Kadi, “Menjadi Wakil Tuhan (Memahami Pemikiran Khalid M. Abou El Fadl tentang Konsep Otoritas Penafsir Pesan Tuhan)”, dalam Jurnal al-Ihkām, Vol. 7,No. 1 Juni 2012, hlm. 7-8.
  8. Matswah, Akrimi, “Hermeneutika Negosiatif Khaled Abou El Fadl terhadap Hadis Nabi”, dalam Jurnal Addin, Vol. 7, No.2, Agustus 2013, hlm. 253.
  9. Muhtador, Moh, “Pergulatan Otoritas dan Otoritarianisme dalam Penafsiran (Pembacaan Hermeneutis Khaled M. Abou El Fadl)”, dalam Jurnal Qof, Vol. 2, No. 1, Tahun 2018, hlm. 67.
  10. Nasrullah, “Kritik Khaled M. Abou El Fadl terhadap Otoritarianisme Pemikiran Hukum Islam”, dalam Jurnal Syari’ah, Vol. I, No. II, Oktober 2013, hlm. 79-80.
  11. Rofiq, Muhammad, “Otoritas, Keberlanjutan dan Perubahan Fikih dalam Pandangan Wael B. Hallaq”, dalam Jurnal Ilmu Hukum Novelty, Vol. 7, No. 1 Februari 2016, hlm. 66.
  12. Rohmanu, Abid, “Pluralisme, Demokrasi dan Keadilan Sosial dalam Konsepsi Fiqh Humanistik Abou El Fadl”, dalam Jurnal Islamica, Vol. 4, Nol. 1, September 2009, hlm. 30.
  13. Sabil, Jabbar dan Juliana, “Hadis Ahad sebagai Sumber Hukum Islam (Pemikiran Imam Sarakhsi dan Imam al-Ghazali, Pendekatan Epistemologi)”, dalam Jurnal Media Syari’ah, Vol. 19, No. 2, 2017.
  14. Sanaky, Hujair, “Gagasan Khaled Abou El Fadl tentang Problem Otoritarianisme Tafsir Agama Pendekatan Hermeneutik dalam Studi Fatwa-Fatwa Keagamaan”, dalam Jurnal Al-Mawarid, Edisi XIV Tahun 2005.
  15. Shofiyyuddin, M, “Epistemologi Hadis: Kajian Tingkat Validitas Hadis dalam Tradisi Ulama Hanafi”, dalam Jurnal Riwayah: Jurnal Studi Hadis, Vol. 2, No. 1 2016, hlm. 8.
  16. Usman, “Al-Sunnah dalam Sorotan Kritik Nasr Hamid Abu Zayd terhadap al-Syafi’i”, dalam Jurnal Hermeneia, Jurnal Kajian Islam Interdisipliner, Vol. 2, No. 1 Januari-Juni 2003, hlm. 121-122.
  17. Zayd, Nasr Hamid Abu. 2002. Tekstualitas Al-Quran, Yogyakarta: LKiS.
  18. Zuhri, Saifuddin, “Predikat Hadis dari Segi Jumlah Riwayat dan Sikap Para Ulama Terhadap Hadis Ahad”, dalam Jurnal Suhuf, Vol. 20, No. 1 Mei 2008.