Main Article Content

Abstract

Soedjatmoko was one of the prominent Indonesian intellectuals who offered important ideas concerning humanism, freedom, and human welfare in facing the future of Indonesian society. This research aims to (1) study the humanistic education values in the thoughts of Soedjatmoko and (2) analyze the implication of his humanistic educational thoughts on the development of Islamic higher education. This is a library research using the historical- philosophical approach. The data were collected through the documentation method and then analyzed using the content analysis technique. The result of the research showed that humanistic education values in the thoughts of Soedjatmoko include freedom, religiosity, creativity, independence, and self-actualization. The implication of the humanistic educational thought of Soedjatmoko on the development of Islamic higher education includes the urgency of reorienting Islamic higher education by concerning more with its essence, foundation, vision and mission, orientation, goal, materials, curriculum, method, teachers, students, and evaluation.

Keywords

Humanistic Education Values Soedjatmoko Islamic Education

Article Details

How to Cite
Nisa , K. . (2019). HUMANISTIC EDUCATIONAL VALUES IN SOEDJATMOKO’S THOUGHTS AND THEIR IMPLICATION FOR ISLAMIC HIGHER EDUCATION. Indonesian Journal of Interdisciplinary Islamic Studies (IJIIS), 2(2), 77–100. https://doi.org/10.20885/ijiis.vol2.iss2.art4

References

  1. Amien, Moh dkk.,1979, Humanistik Education, Bandung: Departemen Pendidikan & Kebudayaan Direktorat Jendral Pendidikan Tinggi.
  2. Arifin M.,1994, Ilmu Pendidikan Islam; Suatu Tinjauan Teoritis dan Praktis Berdasarkan Pendekatan Interdisipliner, Jakarta: Bumi Aksara.
  3. Arifin, Zainul.,2014, “Nilai Pendidikan Humanis-Religius”, Jurnal An-Nuha, Vol. 1, No.2 Desember 2014.
  4. Badan Pusat Statistik, “Pengangguran Terbuka menurut Pendidikan Tertinggi yang Ditamatkan 1986 – 2018”, dikutip dari https://www.bps.go.id/, diakses pada hari Rabu, 13 Februari 2019 jam 11.50 WIB.
  5. Baharuddin dan Moh Makin., 2011, Pendidikan Humanistik (Konsep, teori, dan Aplikasi Praktis dalam Dunia Pendidikan), Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
  6. Fakih, Mansoer.,2008, Masyarakat Sipil untuk Transformasi Sosial, Pergolakan Ideologi LSM Indonesia, Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
  7. Freire, Paulo.,1972, Pedagogy of the Oppressed, terj. Myra Bergman Ramos, New York: Penguin
  8. Books.
  9. Harahap, Syahrin.,1998, Perguruan Tinggi Islam di Era Globalisasi, Yogyakarta: Tiara Wacana.
  10. Idi, Abdulah dan Toto Suharto.,2006, Revitalisasi Pendidikan Islam, Yogyakarta: Tiara Wacana.
  11. Kattsof, Louis.,1989, Pengantar Filsafat, terj. Soejono Soemargono, Yogyakarta: Tiara Wacana.
  12. Kuntoro, Sodiq A,dkk., 2015, Pengembangan Pendidikan Humanis Religius di Madrasah, Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi dan Aplikasi, Vol 3 No 1 Juni 2015.
  13. Lickona, Thomas.,1991, Educating for Character, Bandung: Bantam Book.
  14. Ma’arif, M. Syafii.,2004, Mencari Autentisitas dalam Kegalauan, Jakarta: PSAP.
  15. Masruri, Siswanto.,2005, Humanitarianisme Soedjatmoko Visi Kemanusiaan Kontemporer, Yogyakarta: Pilar Media.
  16. Mulkhan, Abdul Munir.,2002, Nalar Spiritual Pendidikan:Solusi Problem Filosofis Pendidikan Islam, Yogyakarta: Tiara Wacana.
  17. Musa, Muhammad Yusuf.,1958, Islam and Humanity’s Need of It, Cairo: The Supreme Council for Islamic Affairs.
  18. Nursam M., 2002, Pergumulan Seorang Intelektual Biografi Soedjatmoko, Jakarta: Gramedia Pustaka.
  19. Parker, Debaroh K., 2006, Menumbuhkan Kemandirian dan Harga Diri Anak, Jakarta: Prestasi Pustakaraya.
  20. Putra Nusa.,1993, Pemikiran Soedjatmoko tentang Kebebasan, Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
  21. Rembengi, Musthofa.,2008, Pendidikan Transformatif: Pergulatan Kritis Merumuskan Pendidikan di tengah Pusaran Arus Globalisasi, Yogyakarta: Teras.
  22. Sanaky, Hujair AH.,2016, Dinamika Perkembangan Pendidikan Islam di Indonesia, Yogyakarta: Kaukaba Dipantara.
  23. ______________, 2003, Paradigma Pendidikan Islam Membangun Masyarakat Madani Indonesia, Yogyakarta: Safiria Insania Press.
  24. ______________.,2018, Pembacaan Ulang Atas Konsep Pendidikan dalam Islam, (Yogyakarta: Trussmedia Grafika.
  25. Soedjatmoko., 1994, Menjelajah Cakrawala Kumpulan Karya Visioner Soedjatmoko, Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
  26. ____________.,2010, Menjadi Bangsa Terdidik Menurut Soedjatmoko, Jakarta: Kompas.
  27. ____________.,1986, Dimensi Manusia dalam Pembangunan Pilihan Karangan Soedjatmoko, Jakarta: LP3ES.
  28. _____________.,2009, Menjadi Bangsa Terdidik Menurut Soedjatmoko, Jakarta: Kompas.
  29. _____________.,1985, Etika Pembebasan Pilihan Karangan tentang Agama, Kebudayaan, Sejarah dan Ilmu Pengetahuan, Jakarta:LP3ES.
  30. ______________, 1991, Soejatmoko dan Keprihatinan Masa Depan,Yogyakarta: Tiara Wacana.
  31. Sunyoto, Danang.,2013, Perilaku Organisasional: Teori, Kuesioner, dan Proses Analisis Data, Yogyakarta: Graha Ilmu.
  32. Tilaar, HAR.,2000, Pendidikan, Kebudayaan, dan Masyarakat Madani Indonesia, Bandung: Rosdakarya.
  33. UU No. 12 Tahun 2012, Pasal 1 Ayat 9 tentang Pendidikan Tinggi.
  34. Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 22 Tahun 1961 tentang Perguruan Tinggi.