Main Article Content

Abstract

This research discusses the perceptions of Batak students at ISI Yogyakarta regarding the Lapo culture in the film "Ngeri-Ngeri Sedap". The purpose of this study was to determine the respondents' perceptions of the topics raised. The method used in this research is corelations quantitative , with a positivistic paradigm approach. The theory used in this research is percepions theory, using the data collection technique used is purposive sampling, with data collection through online surveys using Google Form. Consists of 300 Batak student respondents at ISI Yogyakarta. The results of this study show that the average perception rate is above 3 which means true and agree, while the correlation results from this study are strong but do not influence each other, with a number of 0.400, the validity in this study is with a result of 0.569, so this research can be said to be significant.

Keywords

Batak Kultivasi Persepsi

Article Details

How to Cite
Afisyah, C., & Sukmawati , A. I. . (2023). Persepsi Mahasiswa Batak ISI Yogyakarta terhadap Komunikasi Budaya dan Simbol Lapo pada Film “Ngeri-Ngeri Sedap”. Jurnal Mahasiswa Komunikasi Cantrik, 3(2). https://doi.org/10.20885/cantrik.vol3.iss2.art3

References

  1. Alfatra, F. F. (2019). Penciptaan Film Animasi “ Chase !” Dengan Teknik “ Digital Drawing .” Journal of Animation and Games Studies, 5(1), 33–56.
  2. Asri, R. (2020). Membaca Film Sebagai Sebuah Teks: Analisis Isi Film “Nanti Kita Cerita Tentang Hari Ini (NKCTHI).” Jurnal Al Azhar Indonesia Seri Ilmu Sosial, 1(2), 74. https://doi.org/10.36722/jaiss.v1i2.462
  3. Bintang, W. A., Az-zahra, N. P., & Pramelya, U. (2022). Demokrasi Lapo Tuak: Strategi Ofensif Pemenangan Kepala Desa Pardinggaran Di Era Digital. Jurnal Dialektika: Jurnal Ilmu Sosial, 20(1), 17–32. https://doi.org/10.54783/dialektika.v20i1.29
  4. Historia. (n.d.). Lapo Tuak, Resto Orang Batak.
  5. Juningsih, L. (2015). Multikulturalisme di yogyakarta dalam perspektif sejarah. Pergulatan Multikulturalisme Di Yogyakarta Dalam Perspektif Bahasa, Sastra, Dan Sejarah 2., 11(april), 11.
  6. KBBI. (n.d.).
  7. Kholifah, N. (2019). PENDEKATAN ILMIAH ( SCIENTIFIC APPROACH ) DALAM PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DAN BUDI PEKERTI KURIKULUM 2013 : Studi Analisis Berdasarkan Paradigma Positivistik. 5, 1–22.
  8. Lenaini, I., Islam, U., Raden, N., & Palembang, F. (2021). TEKNIK PENGAMBILAN SAMPEL PURPOSIVE DAN. 6(1), 33–39.
  9. Liemantara, M. F., Lesmana, F., & Wahjudianata, M. (2021). Representasi Pola Komunikasi Keluarga dalam Film Dua Garis Biru. E-Komunikasi, 9(2), 1–10.
  10. Ningsih, S. (2020). Persepsi Mahasiswa Terhadap Pembelajaran Daring Pada Masa Pandemi Covid-19. JINOTEP (Jurnal Inovasi Dan Teknologi Pembelajaran): Kajian Dan Riset Dalam Teknologi Pembelajaran, 7(2), 124–132. https://doi.org/10.17977/um031v7i22020p124
  11. Novelita, R., Luthfie, M., & Fitriah, M. (2019). Komunikasi Budaya Melalui Prosesi Perkawinan Adat Pada Suku Batak Toba. Jurnal Komunikatio, 5(2), 35–40. https://doi.org/10.30997/jk.v5i2.1752
  12. Okezone. (n.d.). 10 Suku Terbesar di Indonesia, Salah Satunya Hampir Separuh Penduduk Indonesia.
  13. Prasetyo, B., Komang, I., Wirawan, A., & Ketut Muka, I. (2022). Penerapan Gaya Penyutradaraan Dengan Penguatan Tokoh Melalui Pendekatan Realisme Dalam Film Suruh Ayu. Jurnal Calacitra, 02(01), 1–8. https://jurnal2.isi.dps.ac.id/index.php/calaccitra
  14. Priansyah, R. P., Satriani, I., & Muslim. (2022). Pengaruh terpaan tayangan youtube dehakims terhadap sikap orangtua mengenai anak menonton satwa. Jurnal Penelitian Sosial Ilmu Komunikasi, 6(1), 19–28.
  15. Sianturi, S. F., & Junaidi, A. (2021). Persepsi Penggemar Pasangan Boys Love ( BL Ship ) terhadap Homoseksualitas. Koneksi, 5(2), 302–311.
  16. Statistik, B. P. (n.d.). Badan Pusat Statistik.
  17. Sugiyarto, S. (2017). Menyimak (Kembali) Integrasi Budaya di Tanah Batak Toba. Endogami: Jurnal Ilmiah Kajian Antropologi, 1(1), 34. https://doi.org/10.14710/endogami.1.1.34-41
  18. Sugiyono, P. D. (2022). Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D (2nd ed.). Alfabeta.
  19. Suhardi, Y., Syachroni, A., Burda, A., & Darmawan, A. (2020). Pengaruh Keragaman Produk, Persepsi Harga, dan Kualitas Pelayanan Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen. Jurnal STEI Ekonomi, 29(02), 17–30. https://doi.org/10.36406/jemi.v29i2.340
  20. Susanto, N. (2019). Pengaruh Motivasi Kerja, Kepuasan Kerja, dan Disiplin Kerja Terhadap Kinerja Karyawan Pada Divisi Penjualan PT Rembaka. Agora, 7(1), 6–12.
  21. Susilo, D. (2022). Hubungan Paparan Berita Kekerasan Seksual di Media Online pada Anak dengan Tingkat Kecemasan Orang Tua. Jurnal Politikom Indonesia, 7(1).
  22. Syahputra, A., & Putra, H. R. (2020). PERSEPSI MASYARAKAT TERHADAP KEGIATAN KULIAH PENGABDIAN MASYARAKAT ( KPM ). At-Tanzir, 11(1), 1–20.
  23. Yu, S., & Setiyaningrum, A. (2019). Studi Mengenai City Branding Kota Yogyakarta Sebagai Kota Pelajar Di Indonesia. Matrik : Jurnal Manajemen, Strategi Bisnis Dan Kewirausahaan, 31. https://doi.org/10.24843/matrik:jmbk.2019.v13.i01.p04