Main Article Content

Abstract

Tangram constructive game is one of the games that can be used to train creative thinking. The purpose of this study was to know the effect of tangram constructive game on creative thinking in elementary school student. The hypithesis of this study is that there is a significant effect of tangram constructive game on creative thinking before and after intervention. This research is an experimental study with nonequivalent crontrol group design. Data collection uses figural creativity test. Data analysis used the Mann-Withney technique with the SPSS statistical program. The result of the study show that the value of Z count = -2,363 with p = 0,18 (p<0,05). So, if can be concluded that there is a significant effect on creative thinking after intervention.

Keywords

Tangram Constructive Game Creativity Thinking Elementari School Student

Article Details

Author Biography

Jenny Nugraheni Irawan, Sebelas Maret University

Now faith is the substance of things hoped for, and the sign that the things not seen are true.
How to Cite
Irawan, J. N., Priyatama, A. N., & Fitriani, A. (2020). Pengaruh Permainan Konstruktif Tangram terhadap Berfikir Kreatif pada Siswa Sekolah Dasar. JIP (Jurnal Intervensi Psikologi), 12(1), 37–50. https://doi.org/10.20885/intervensipsikologi.vol12.iss1.art4

References

  1. Amabile. (1989). Growing Up Creative. New York: Crown Publishing
  2. Amtiningsih, S., Sri, D., & Dewi, P. S. (2016). Peningkatan kemampuan berfikir kreatif melalui penerapan guided inquiry dipadu brainstorming pada meteri pencemaran air (Improving creative thingking ability through guided inquiry combined brainstorming application in material of water pollution). Proceeding Biology Education Conference, 13(1), 868-872.
  3. Anggraini, Dian Mustika. (2018). Pengembangan bahan ajara permaian tangram dalam pembelajaran bangun datar pada siswa kelas IV Sekolah Dasar Islam Surya Buana Kota Malang. (Disertasi tidak dipublikasikan). Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim, Malang.
  4. Anjarsari, Meisa Dwi. (2013). Meningkatkan hasil belajar materi mengidentifikasi sifat-sifat bangun datar menggunakan media tangram di sekolah dasar. JPGSD, 1(2), 0-216.
  5. Arief, Y. S., Dhianita, B., & Ratri, I. (2008). Bermain origami meningkatkan kreatifitas anak usia sekolah (Playing origami enchance the creativity of school aged children), Jurnal Ners, 3 (1), 42-48.
  6. Armandita, P., Eko, W., Lintang, R., Anisma, S., & Samanta, R. (2017). Analisis kemampuan berfikir kreatif pembelajaran fisika kelas XII MIA 3 SMA N 11 Kota Jambi. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 10(2), 129-135.
  7. Campbell, David. (1989). Mengembangkan Kreativitas. Kanisius.
  8. Elfiani, Fika. (2017). Upaya meningkatkan kemampuan berfikir kreatif siswa kelas VII F Ma’arif NU Wangon melalui pembelajaran ideal problem solving. Journal of Mathematics Education, 3 (2), 27-35.
  9. Febrianti, Y., Yulia, D., & Siti, F. (2016). Analisis kemampuan berfikir kreatif peserta didik dengan memanfaatkan lingkungan pada mata pelajaran ekonomi di SMA N 6 Palembang. Jurnal Profit, 3(1), 121-127.
  10. Fistianti, Devinta Norma. (2013). Pengaruh permainan konstruktif untuk mengembangkan kreativitas anak usia sekolah. (Disertasi tidak dipublikasikan). Universitas Mohammadiyah, Surakarta.
  11. Firdausi, Y. N., Asikin, M., & Wuryanto. (2018). Analisis kemampuan berfikir kreatif siswa ditinjau dari gaya belajar pada pembelajaran model eliciting activities (MEA). PRISMA, Prosiding Seminar Nasional, 1, 239-247.
  12. Hurlock, E.B., Istiwidayanti., & Soedjarwo. (1998). Psikologi Perkembangan: Suatu Pendekatan Sepanjang Rentang Kehidupan (5th ed). Jakarta: Erlangga.
  13. Itawari, R., Anizar, A., & Fakhriah. (2017). Penggunaan permainan tangram untuk mengembangkan kreativitas anak usia dini pada TK FKIP UNSYIAH Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Mahasiswa. Pendidikan Guru Anak Usia Dini, 2(1), 62-69.
  14. Khoiri, Nur., Slamet, R., Ummi, K., Nathan . H., & Ani, R. (2017). Teaching creative thinking skills with laboratory work. International Journal of Science and Applied Science:Conference Series, 2(1), 256-260.
  15. Lailah, U., & Suprayitno. (2013). Peningkatan kreativitas keterampilan membuat karya konstruksi dengan penerapat model pembelajaran langsung pada siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(2), 1-13.
  16. Marfu’ah, J., Suparno., & Dewi. R. (2007). Perbedaan kreativitas pada siswa Sekolah Dasar (SD) dan Sekolah Dasar Islam Terpadu (SDIT). Indigeous, Jurnal Ilmiah Berkala Psikologi, 9(1), 108-118.
  17. Merdiana, Ferlin. (2014). Implementasi bermain konstruktif dalam meningkatkan kecerdasan visual spasial pada anak usia dini di kelompok B2 Taman Kanak-kanak Shandy Putra Telkom Kota Bengkulu. (Disertasi tidak dipublikasikan). Universitas Bengkulu, Bengkulu.
  18. _____., Yaumil, A. A., Suzanna, W., Puji, L.S., Rosemini, A. S., Rifameutia., & Gagan, H. (1988). Laporan penelitian standarisasi tes kreativitas figural. (Disertasi tidak dipublikasikan). Universitas Indonesia, Jakarta.
  19. _____. (2002). Kreativitas dan Keberbakatan:Srategi Mewujudkan Potensi Kreatif dan Bakat. Jakarta: Gramedia Pistaka Utama.
  20. _____. (2011). Petunjuk Penggunaan Tes Kreativitas Figural (TKF). Depok: LPSP3 UI.
  21. Poida, S. N., Alfaiz., & Rila, R. M. (2016). Fakor yang mempengaruhi perkembangan kreativitas anak di TK/PAUD Al-Ilkram Ladang Konsi Kabupaten Solok Selatan. (Disertasi tidak dipublikasikan). STKIP PGRI Sumatera Barat, Padang.
  22. Santrock, John W. (2002). Life- span development: Perkembangan Masa Hidup (5th ed). Jakarta: Erlangga.
  23. Seniati, L., Aries, Y., & Bernadette, N. S. (2005). Psikologi Eksperimen. Jakarta: PT Indeks Kelompok Gramedia.
  24. Shokiyah, Nunuk Nur. (2015). Mengembangkan kreativitas anak melalui kegiatan menggambar. Jurnal Penelitian Seni Budaya, 7(2), 182-191.
  25. Trisdaryanty, S., Dewi, A., Teguh. D. P., & Andityo. P. L. (1999). Studi eksperimen: Efektivitas pelatihan komik terhadap kreativitas dan pengungkapan diri. Buletin Penalaran Mahasiswa UGM, 5(1),3-5.
  26. Verlinden, Jay. 2005. Critical Thinking and Everyday Argument. Belmon, CA: Wadsworth/ Thomson Learning, Inc.