Main Article Content
Abstract
Artikel ini menyajikan perdebatan seputar konvergensi media sebagai suatu fenomena yang tak terelakkan dalam perkembangan media massa abad ke-21. Diawali dengan diskusi perihal definisi konvergensi, penyebab kemunculannya, serta dampaknya bagi manajemen ruang redaksi (newsroom), artikel ini menyajikan ulasan tentang tantangan yang dihadapi organisasi media dalam skala global maupun nasional dengan disertai sejumlah hasil studi kasus di Inggris, Denmark, dan Indonesia. Tulisan ini juga mendiskusikan apakah suratkabar sebagai sebuah bentuk media akan lenyap di tengah pusaran kuat determinasi teknologi dalam industri media massa, dan perubahan mendasar apa saja yang akan terjadi sebagai manifestasi dari konvergensi media. Peluang dan strategi baru bagi pendidikan jurnalisme didiskusikan pada bagian akhir tulisan dengan menyajikan sejumlah usulan gagasan.
Article Details
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
How to Cite
Habibi, Z. (2011). Media Convergence: Newsroom Challenges and Opportunities in the Digital Age. Jurnal Komunikasi, 5(1), 01–06. Retrieved from https://journal.uii.ac.id/jurnal-komunikasi/article/view/5768