Main Article Content

Abstract

Abstract


Purpose This study aims to examine the effect of E-Commerce on Gross Domestic Product in Indonesia.


Methods his study uses annual time series data for the period 2003 – 2017 in Indonesia using the Error Correction Model (ECM) approach.


Findings This study found that in the short-term foreign investment, labor, the number of internet users, and the value of e-commerce transactions in the short term had a positive and significant effect on Indonesia's gross domestic product. Meanwhile, the long-term results show that only labor has a positive and significant impact on Indonesia's gross domestic product.


Implication The implications of the results of this study are that e-commerce transactions have a positive effect on economic growth in Indonesia. However, it also has a negative impact due to the large number of imported goods into the country.


OriginalityThis research contributes to analyzing the determinants of Gross Domestic Product by using E-Commerce variables and using the Error Correction Model (ECM) model.


 


Abstrak


Tujuan – Penelitian ini bertujuan untuk mengkaji pengaruh dari E-Commerce terhadap Produk Domestik Bruto di Indonesia.


Metode – Penelitian ini menggunakan data time series tahunan untuk periode 2003 – 2017 di Indonesia dengan menggunakan pendekatan Error Correction Model (ECM).


Temuan – Penelitian ini menemukan bahwa pada jangka pendek penanaman modal asing, tenaga kerja, jumlah pengguna internet, dan nilai transaksi e-commerce dalam jangka pendek berpengaruh positif dan signifikan terhadap produk domestik bruto Indonesia. Sementara itu untuk hasil jangka panjang menunjukkan bahwa hanya tenaga kerja yang berpengaruh positif dan signifikan terhadap produk domestik bruto Indonesia.


Implikasi – Implikasi dari hasil penelitian ini adalah bahwa tansaksi e-commerce berpengaruh positif untuk pertumbuhan ekonomi di indonesia. Akan tetapi juga berdampak negatif dikarenakan banyaknya impor barang ke dalam negeri.


Orisinalitas – Penelitian ini berkontribusi dalam menganalisis determinan Produk Domestik Bruto dengan menggunakan variable E-Commerce dan menggunakan model Error Correction Model (ECM).

Keywords

E-Commerce; Internet; Produk Domestik Bruto.

Article Details

References

  1. Ardyanto, Denni, Susilo, H, dan Riyadi. 2015. Pengaruh Kemudahan Dan Kepercayaan Menggunakan E-Commerce Terhadap Keputusan Pembelian Online. Jurnal Administrasi Bisnis (JAB) Vol. 22, No. 1, 1-9.
  2. Badan Pusat Statistik, Penanaman Modal Asing, 2003-2017, Diambil 17 November 2018, dari www.bps.go.id
  3. Badan Pusat Statistik, Jumlah Tenaga Kerja, 2003-2017, Diambil 17 November 2018, dari www.bps.go.id
  4. Boediono. (1980). Ekonomi Moneter. BPFE, Yogyakarta. Boediono, (1999), Teori Pertumbuhan Ekonomi, Yogyakarta: BPFE
  5. Chandra, Aditiawan. (2006), “Peran Penanaman Modal dalam Pembangunan Nasional”. Jurnal Media Indonesia Vol. III, No. 2, 2008
  6. Elseoud, M. S. A. (2014). Electronic commerce and economic growth in Saudi Arabia. International Journal of Economics, Commerce and Management, 2(5), 1-16.
  7. Feriyanto, Nur. (2014), Ekonomi Sumber Daya Manusia. UPP STIM YKPN.
  8. Galindo, Miguel Angel et all. (2009). “Enterpreneurship and Business”. A Regional Prespective. Berlin: Springer Berlin Heidelberg. ISBN=978-3- 540-70902- 2.
  9. Georgiou, M. N. (2009). E-commerce has a positive impact on economic growth: A panel data analysis for Western Europe.
  10. Irawan dan Suparmoko, M. (2002). Ekonomika Pembangunan. Ed 6. Jakarta: BPFE UGM
  11. Jauhari, Jaidan. (2010). “Upaya Pengembangan Usaha Kecil dan Menengah (UKM) dengan memanfaatkan e-commerce”. Jurnal Sistem Informasi Vol. 2 No.1.
  12. Khalidi, F. (2015). BMI prediksi belanja online tumbuh 57% tahun 2015. dari http://swa.co.id/swa/trends/business-research/bmi-research-pasar-belanja-online-di-tahun-2015-semakin-menarik.
  13. Kholis, Muhammad. (2012) Dampak Foreign Direct Invesment Terhadap Pertumbuhan Ekonomi Indonesia: Studi Makro Ekonomi dengan Penerapan Data Panel. Jurnal Organisasi dan manajemen. September, Volume 8, Nomor 2, Pp 111.120.
  14. Kuncoro, Mudrajad. (2009). Metode Riset Untuk Bisnis & Ekonomi. Penerbit Erlangga. Jakarta.
  15. Liu, S. (2013). An empirical study on e-commerce’s effect on economic growth. International Conference on Education Technology and Management Science (ICETMS 2013), 81-84.
  16. Mankiw, G. (2006). Makro Ekonomi, Edisi Enam. Penerjemah: Chriswan Sungkono. Erlangga, Jakarta.
  17. Moertini, V. S., et al. (2014). Requirement analysis method of e-commerce websites development for small-medium enterprises, case study: Indonesia. International Journal of Software Engineering & Applications (IJSEA), 5(2), 11-28.
  18. Park, C. H., & Kim, Y. (2006). The Effect of Information Satisfaction and Relational Benefit on Consumer Online Site Commitmennts. Journal of Electronic Commerce in Organizations 4(1): 70-90.
  19. Pressman, S. (2006). Fifty major economists. Routledge, 2nd edition.
  20. Prijambodo, B. (1995). Teori pertumbuhan endogen: tinjauan teoritis singkat dan implikasi kebijaksanaannya. Perencanaan Pembangunan, 3, 64-82.
  21. Qu, L., & Chen, Y. (2014). The impact of e-commerce on China’s economic growth. WHICEB 2014 Proceedings.
  22. Rifai, dkk. (2008). Perdagangan Internasional, Investasi Asing dan Efisiensi Perekonomian Negara-negara ASEAN. Bank Indonesia. Buletin Ekonomi dan Perbankan Volume 10, No. 3.
  23. Supartoyo, dkk. (2013). “The Economic Growth and The Regional Characteristics: The Case of Indonesia”. Buletin Ekonomi Moneter Dan Perbankan.
  24. Suryana, 2000, Ekonomi Pembangunan: Problematika dan Pendekatan, Jakarta: Salemba Empat.
  25. Suyanto, M. (2003). Strategi Periklanan pada e-Commerce Perusahaan. Yogyakarta:
  26. Turban, E, King, D dan Volomino (2010), Electronic E-commerce 2010, New York: Prectice Hall.
  27. Widarjono, Agus. (2013). Ekonometrika Penantar dan Aplikasinya Disertai Panduan Eviews. Yogyakarta: UPP STIM YKPN.
  28. World Bank, Pertumbuhan Ekonomi Indonesia, 2003-2017, Diambil 17 November 2018, dari www.worldbank.org
  29. World Bank, Jumlah Pengguna Internet, 2003-2017, Diambil 17 November 2018, dari www.worldbank.org