RELAKSASI PERNAFASAN DENGAN ZIKIR UNTUK MENGURANGI KECEMASAN MAHASISWA

Aulia Syifa, Mufidatul Khairiyah, Setia Asyanti

Abstract

Breathing relaxation with zikir is one way to give physical and psychological calm to humans.The purpose of this study was to know the effect of breathing relaxation with zikir on decreasing student anxiety. The hypothesis of this study is that there is a significant decrease in anxiety before and after intervention. This research is an experimental study with one group pretest posttest design. Data collection uses the Anxiety Scale. Data analysis used the Wilcoxon technique with the help of the SPSS 15.0 statistical program. The results of the study show that the value of Z count = -2,345 with p = 0,019 (p<0,05). So it can be concluded that there is a significant decrease in anxiety before and after intervention. Based on these results, then breathing relaxation with zikir is able to be one of the solutions to reduce student anxiety.

Keywords

breathing relaxation, zikir, anxiety, students

Full Text:

PDF

References

Kartika Sari, A. D., & Subandi. (2015). Pelatihan Teknik Relaksasi untuk Menurunkan Kecemasan pada Primary Caregiver Penderita Kanker Payudara. Gadjah Mada Journal Of Professional Psychology, 173 – 192.

Machmudati, A. (2013). Efektivitas Pelatihan Berpikir Positif Untuk Menurunkan Kecemasan Mengerjakan Skripsi Pada Mahasiswa Fakultas Umum UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta. (Skripsi, tidak diterbitkan). Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga, Yogyakarta, Indonesia

Maimunah, A., & Retnowati, S. (2011). Pengaruh Pelatihan Relaksasi Dengan Zikir Untuk Mengatasi Kecemasan Ibu Hamil Pertama. Psikoislamika, 1-22.

Murni, N. A., Suhartono, & Suherni, T. (2014). Pengaruh Latihan Relaksasi Guided Imagery and Music (GIM) pada Kelas Ibu Terhadap Derajat Kecemasan Ibu Hamil Menghadapi Persalinan Pertama. Jurnal Kesehatan Prima, 1197-1206.

Purwanto, S. (2006). Relaksasi Zikir. Suhuf, 39-48.

Sulistyarini, I. (2013). Terapi Relaksasi untuk Menurunkan Tekanan Darah dan Meningkatkan Kualitas Hidup Penderita Hipertensi. Jurnal Psikologi, 28-38.

WHO. (2017). Depression and Other Common Mental Disorders. Geneva, Switzerland: WHO Document Production Services.

Widiani, Esti, Yudha K., Satria, Kusuma, Farida Halis Dyah. (2017). Hubungan Antara Tingkat Kecemasan dengan Kejadian Insomnia pada Mahasiswa yang Akan Menghadapi Ujian Akhir Semester (UAS) di Universitas Tribhuwana Tunggadewi Malang. Nursing News, 2 (1), 543-554.

Widodo, S. A., Laelasari, Sari, R. M., Dewi,N.I. R., & Putrianti, F. G. (2017). Analisis Faktor Tingkat Kecemasan, Motivasi dan Prestasi Belajar Mahasiswa. Jurnal Taman Cendekia, 67-77.

Article Metrics

Metrics Loading ...

Metrics powered by PLOS ALM


Copyright (c) 2019 JIP: Jurnal Intervensi Psikologi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Contact:

Master of Proffesional Psychology
Universitas Islam Indonesia
Kampus Terpadu UII
Jl. Kaliurang Km 14,5 Yogyakarta 55584
Telp. +62 274 898444 Ext. 2136
Email: jip@uii.ac.id

 

JIP  (Jurnal Intervensi Psikologi)
Published by:
Master of Proffesional Psychology, Faculty of Psychology and Socio-cultural Sciences, Universitas Islam Indonesia

Creative Commons License
JIP (Jurnal Intervensi Psikologi) at http://journal.uii.ac.id/index.php/Intervensipsikologi/ is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

StatCounter - Free Web Tracker and Counter Journal Visits