Main Article Content

Abstract

Abstract
This phenomenological study was aimed to understand and to explore how organization identity emerged when it faces with change and development. Based on this understanding, the dynamics and meaning of the new emerging identity was examined, especially in term of how the organization identity functions in dealing with changing environments. Five organizations that experienced and dealt with changing situations were involved within this study. The organizations involved in this study were ranged from educational institutions that developed new core businesses, mining factories that did rightsizing of their organization structures, and hotel businesses that developed their services quality, from two-star to four-star hotel. In-depth interviews were applied to organizations’ decision makers who experienced the processs of developing strategies to deal with change of each organization. The results showed that new identity, the mechanism within the self of the organization, that led to new respect and dignity emerged. New themes were reconstructed and they led to new-emerging organization identity: (1) be more discipline with tighter rules and regulations; (2) be integrated and interconnected to all possible resources; (3) be more flexible, learning hard; and (4) self dignity and respect by developing quality assurance.
Keywords: phenomenological study, organization identity, organization change and development, in-depth interview

Abstrak
Penelitian dengan menggunakan perspektif fenomenologis ini ditujukan untuk memahami bagaimana dimensi dan makna identitas organisasi yang sedang mengalami perubahan. Melalui pem berkecimpung di bidang perhotelan yang tengah mengembangkan kualitas layanannya; dari bintang dua menuju ke kualitas layanan hotel bintang empat. In-depth interview digunakan pada para pengambil keputusan dalam organisasi yang mengalami langsung proses pengembangan strateahaman ini digali secara lebih mendalam bagaimana dinamika organisasi dalam memahami dan memaknai perkembangan identitas dirinya dalam konteks perubahan lingkungan. Lima organisasi yang sedang mengalami proses perubahan dilibatkan dalam penelitian ini. Organisasi-organisasi yang diteliti terdiri atas institusi pendidikan yang sedang mengembangkan bisnis atau aktivitas initinya, perusahaan pertambangan yang melakukan proses rightsizing, dan organisasi yanggi organisasi dalam menghadapi perubahan. Hasilnya menunjukkan bahwa orgnisasi membangun dan mengembangkan identitas baru, yang merupakan mekanisme yang berkembang dalam ‘diri’ organisasi, yang mengarah pada tema new respect and dignity. Identitas baru ini meliputi: (1) disiplin dengan membangun aturan dan regulasi yang lebih ketat; (2) terintegrasi dan terkoneksi dengan semua sumber daya yang relevan; (3) lebih lentur, dan belajar lebih keras; dan (4) self dignity and respect melalui upaya mengembangkanquality assurance yang efektif.
Kata kunci: perspektif fenomenologis, identitas organisasi, perubahan organisasi

Article Details

How to Cite
Himam, F. (2014). IDENTITAS ORGANISASI: EKSPLORASI TERHADAP DIMENSI DAN MAKNANYA BAGI PERUBAHAN ORGANISASI. Jurnal Siasat Bisnis, 16(2). Retrieved from https://journal.uii.ac.id/JSB/article/view/3301