Main Article Content
Abstract
Abstarct
Electronic commerce (e-commerce) is one of the most discussed topics in business today. It is not only in large scale business but also in small medium enterprises (SMEs). E-commerce is a paradigm shift that is radically changing traditional ways of doing business. The adoption of e-commerce has been widely analyzed in various reserachs. The purposes of this research are to identify the factors that hamper and support SMEs to adopt E-commerce and to analyze the influence of organizational support, the competency of technogy and external environtment to e-commerce adoption in SMEs. The sampe size of this research is 34 SMEs in Moyudan District, DIY which use information technology (internet) in their business. This research uses a descriptive and inferential method to solve the research problems. Based on descriptive method can be identified that the main objective of SMEs to use the internet in their business activities is to find business information (97.1%). While the main constraints faced by SMEs in adopting e-commerce is the limited human resource capacity and skills on information technology (70.6%). The main benefits obtained by SMEs adopt e-commerce in order to support its business activities are accelerating access to business information (85.3%). The other results of this research explain that organizational support, the competency of technogy and external environtment have significant positive effect to e-commerce adoption in SMEs.
Keywords:e-commerce adoption, organizational support, technology competence, external environment
Abstrak
Perdagangan berbasis elektronik (e-commerce) dewasa ini menjadi salah satu topik yang banyak didisukusikan dalam dunia binis. Tidak hanya bagi bisnis skala besar akan tetapi juga bagi Usaha Kecil Menengah (UKM). E-commerce merupakan pergeseran paradigma yang menggubah secara radikal terhadap cara konvensiaonal dalam berbisnis. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengdisentifikasi faktor-faktor yang menjadi kendala dan pendorong bagi UKM dalam mengadopsi e-commerce dan untuk mengetahui pengaruh dari dukungan organisasional, kompetensi teknologi dan lingkungan eksternal terhadap pengadopsian e-commerce. Jumlah sampel penelitian sebanyak 34 UKM yang ada di wilayah Moyudan, DIY yang telah menggunakan teknologi informasi (internet) dalam kegiatan bisnisnya. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif dan inferensial untuk memecahkan permasalahan penelitian. Berdasarkan hasil analisis deskriptif dapat ditunjukkan bahwa tujuan utama UKM menggunakan internet dalam kegiatan bisnisnya adalah untuk pencarian informs bisnis (97,1%). Sedangkan faktor utama yang menjadi penghambat bagi UKM dalam mengadopsi e-commerce adalah keterbatasan kemampuan dan ketermpilan sumber daya manusia dalam penguasaan teknologi informasi (70,6%). Manfaat utama yang diperoleh UKM dengan pengadopsian e-commerce dalam menjalankan kegiatan bisnisnya adalah dapat dengan mudah mengakses informasi bisnis (85,3%). Hasil lain dari penelitian ini menjelaskan bahwa terdapat pengaruh yang positip dan signifikan antara dukungan organisasional, kompetensi teknologi dan lingkungan eksternal terhadap pengadopsian e-commerce.
Kata Kunci: e-commerce, dukungan organisasional, kompetensi teknologi, lingkungan eksternal
Electronic commerce (e-commerce) is one of the most discussed topics in business today. It is not only in large scale business but also in small medium enterprises (SMEs). E-commerce is a paradigm shift that is radically changing traditional ways of doing business. The adoption of e-commerce has been widely analyzed in various reserachs. The purposes of this research are to identify the factors that hamper and support SMEs to adopt E-commerce and to analyze the influence of organizational support, the competency of technogy and external environtment to e-commerce adoption in SMEs. The sampe size of this research is 34 SMEs in Moyudan District, DIY which use information technology (internet) in their business. This research uses a descriptive and inferential method to solve the research problems. Based on descriptive method can be identified that the main objective of SMEs to use the internet in their business activities is to find business information (97.1%). While the main constraints faced by SMEs in adopting e-commerce is the limited human resource capacity and skills on information technology (70.6%). The main benefits obtained by SMEs adopt e-commerce in order to support its business activities are accelerating access to business information (85.3%). The other results of this research explain that organizational support, the competency of technogy and external environtment have significant positive effect to e-commerce adoption in SMEs.
Keywords:e-commerce adoption, organizational support, technology competence, external environment
Abstrak
Perdagangan berbasis elektronik (e-commerce) dewasa ini menjadi salah satu topik yang banyak didisukusikan dalam dunia binis. Tidak hanya bagi bisnis skala besar akan tetapi juga bagi Usaha Kecil Menengah (UKM). E-commerce merupakan pergeseran paradigma yang menggubah secara radikal terhadap cara konvensiaonal dalam berbisnis. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengdisentifikasi faktor-faktor yang menjadi kendala dan pendorong bagi UKM dalam mengadopsi e-commerce dan untuk mengetahui pengaruh dari dukungan organisasional, kompetensi teknologi dan lingkungan eksternal terhadap pengadopsian e-commerce. Jumlah sampel penelitian sebanyak 34 UKM yang ada di wilayah Moyudan, DIY yang telah menggunakan teknologi informasi (internet) dalam kegiatan bisnisnya. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif dan inferensial untuk memecahkan permasalahan penelitian. Berdasarkan hasil analisis deskriptif dapat ditunjukkan bahwa tujuan utama UKM menggunakan internet dalam kegiatan bisnisnya adalah untuk pencarian informs bisnis (97,1%). Sedangkan faktor utama yang menjadi penghambat bagi UKM dalam mengadopsi e-commerce adalah keterbatasan kemampuan dan ketermpilan sumber daya manusia dalam penguasaan teknologi informasi (70,6%). Manfaat utama yang diperoleh UKM dengan pengadopsian e-commerce dalam menjalankan kegiatan bisnisnya adalah dapat dengan mudah mengakses informasi bisnis (85,3%). Hasil lain dari penelitian ini menjelaskan bahwa terdapat pengaruh yang positip dan signifikan antara dukungan organisasional, kompetensi teknologi dan lingkungan eksternal terhadap pengadopsian e-commerce.
Kata Kunci: e-commerce, dukungan organisasional, kompetensi teknologi, lingkungan eksternal
Article Details
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
How to Cite
Nuvriasari, A. (2014). PERAN DUKUNGAN ORGANISASIONAL, KOMPETENSI TEKNOLOGI DAN LINGKUNGAN EKSTERNAL DALAM RANGKA MENDORONG PENGADOPSIAN E-COMMERCE PADA USAHA KECIL MENENGAH. Jurnal Siasat Bisnis, 16(2). Retrieved from https://journal.uii.ac.id/JSB/article/view/3302