Main Article Content

Abstract

The limited opportunity for teachers to apply evaluation on akidah akhlak subject in madrasah is one of the reasons this research was conducted. This study aims to determine the implementation of cognitive, affective, and psychomotor evaluation techniques on akidah akhlak subject s for class XI of the Religious Program in MAN 3 Sleman. This research use a qualitative approach; purposive and snowball sampling for determining data sources; observations, interviews, and documentation for collecting data; triangulation of sources, techniques, and time for testing the validity of the data; as well as data reduction, display data and conclusions drawing for analyzing data. The results showed that the techniques used in the evaluation of akidah akhlak subject were: (a) cognitive aspects including: written tests, oral tests, and assignments using multiple choice assessment instruments and descriptions, (b) the affective aspect uses observation techniques using a Likert scale, thrustone, guttman, and interest measurement, and (c) psychomotor aspects include: practical techniques and portfolios.

Keywords

Evaluation Technique Akidah Akhlak Subject Madrasah

Article Details

References

  1. Ahmad Saifulloh & Imam Safi’I. (2017). “Evaluasi Pembelajaran Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam di Sekolah Menengah Pertama (Studi Kasus di SMPN 2 Ponorogo)”. Jurnal. Vol. 1. No. 1.
  2. Ahmad Syaiful Ulum. (2017). “Implementasi Evaluasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Berbasis Computer Base Test (Studi Mutisitus di SMA Negeri 2 Malang dan SMK PGRI Malang)”. Tesis. Malang: UIN Maulana Malik Ibrahim Malang.
  3. Arifin, Zaenal. (2009). Evaluasi Pembelajaran. Cet. 1. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
  4. Arikunto, Suharsimi. (2006). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara
  5. Burhan Baharun. (2016). “Penilaian Berbasis Kelas pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Madrasah”. Jurnal Program Studi PGMI. Vol. 3. No. 2.
  6. Cici Wahyuni. (2017). “Evaluasi Pembelajaran Akidah Akhlak Di MA Raudlatul Huda Ya Bakki Adipala Welahan Wetan”. Skripsi. Purwokerto: UM Purwokerto.
  7. Dahlan, Zaini. (2014). Qur’an Karim dan Terjemahan Artinya. Yogyakarta: UII Press.
  8. Departemen Agam RI. (2004). “Pedoman Khusus Pengembangan Silabus dan Sistem Penilaian Aqidah dan Akhlak Madrasah Aliyah”. Jakarta: Direktorat Jenderal Kelembagaan Agama Islam.
  9. DIRJEN Pendidikan Islam. (2018). “Petunjuk Teknis Evaluasi Hasil Belajar Pada Madrasah Aliyah”
  10. Fuad Ihsan, H. (2013). Dasar-Dasar Kependidikan. Jakarta: PT Raneka Cipta.
  11. Ido Prijani Hadi. (2011). “Penelitian Khalayak Dalam Persoektif Reception Analysis”. Jurnal Ilmiah SCRIPTURA, Vol. 2, No. 1.
  12. Iin Nurbudiyani. (2013). “Pelaksanaan Pengukuran Ranah Kognitif, Afektif, dan Psikomotorik Pada Mata Pelajaran IPS”. Anterior Jurnal. Vol. 13. No. 1.
  13. Lilik Maftuhatin. (2014). “Evaluasi Pembelajaran Anak Berkebutuhan Khusus (ABK) Di Kelas Inklusif Di SD Plus Darul Ulum Jombang”. Jurnal Studi Islam. Vol. 5. No 2.
  14. Majid, Abdul M. (2009). Perencanaan Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
  15. MAN 3 Sleman. Prestasi MAN 3 Sleman. Dikutip dari https://mayoga.sch.id. Tanggal 16 Oktober 2019.
  16. M. Abdul Ghafur. (2008). “Implementasi Evaluasi Ranah Afektif untuk Pembelajaran Akidah Akhlak Di MA NU Nurul Huda Mangkang Tugu Semarang”. Skripsi. Semarang: IAIN Walisongo.
  17. M. Hidayat Ginanjar. (2017). “Pembelajaran Akidah Akhlak dan Korelasinya Dengan Peningkatan Akhlak Al-Karimah Peserta Didik”. Jurnal Edukasi Islam. Vol. VI. No. 12.
  18. Nata, Abuddin H. (2010). Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
  19. Nunung Nuriyah. (2014). “Evaluasi Pembelajaran”. Jurnal Edueksos. Vol. III. No. 1.
  20. Nurgiyantoro, Burhan. (2009). Penilaian dalam Pengajaran Bahasa dan Sastra. Yogyakarta: BPFE-Yogyakarta.
  21. Nurul Hidayah. (2014). “Implementasi Evaluasi Ranah Afektif Mata Pelajaran PAI DI SD AL Irsyad AL Islammiyah 02 Purwokerto”. Skripsi. Purwokerto: STAIN Purwokerto.
  22. PERMENDIKBUD RI No 22. (2016). “Standar Penilaian Pendidikan”. Jakarta: Direktorat Jenderal Peraturan Perundang-undangan Kementrian HAM.
  23. Purwanto, Ngalim M. (1984). Prinsip-Prinsip Dan Teknik Evaluasi Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
  24. Reni Ratna Sari. (2018). “Pelaksanaan Evaluasi Pembelajaran Mata Pelajaran SKI Di MTsN Lampung tahun ajaran 2017/2018”. Skripsi. Lampung: UIN Raden Intan Lampung.
  25. Siti Ramadhana Fitriani. (2017). “Pelaksanaan Evaluasi Pembelajaran Akidah Akhlak Di MAN 2 Kandangan kabupaten Hulu Sungai Selatan”. Skripsi. Banjarmasin: IAIN Antasi Banjarmasin.
  26. Suadinmath. Melaksanakan Evaluasi Pendidikan Dengan Baik dan Benar. Dikutip dari http://suaidinmath.wordpress.com/2014/12/23/melaksanakanevaluasi-pendidikan-dengan-baik-dan-benar/tanggal 25 April 2019
  27. Syahri Ramadhan. (2017). “ Evaluasi Pendidikan Agama Islam di MTs Ibnul Qayyim Putri Yogyakarta”. Jurnal Al-Tariqah. Vol. 2. No. 1.
  28. Sudijono, Anas. (2005). Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.
  29. Sudjana, Nana. (2005). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bansung: PT Remaja Rosdakarya.
  30. _________. (2019). Prinsip-Prinsip Dan Teknik Evaluasi Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
  31. Sugiyono. (2012). Memahami Penelitian Kualitatif. Cet. 7. Bandung: Alfabeta.
  32. _________. (2015). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
  33. _________. (2008). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
  34. _________. (2013) Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
  35. Sukardi, M. (2008). Evaluasi Pendidikan Prinsip dan Operasionalnya. Jakarta: Bumi Aksara.
  36. Sutomo. (1985). Teknik Penilaian Pendidikan. Surabaya: PT Bina Ilmu