Main Article Content

Abstract

This study focused on the lack of clarity regarding halal information on imported cosmetics offered through the Shopee application, raising concerns about muslim consumer safety. The research problems is how to protect muslim consumers’ rights to halal information in the e-commerce transaction of imported cosmetic products on the Shopee application, as well as the responsibility of business actors for the distribution of imported cosmetic products without halal labels on the Shopee application. The research method adopted normative-juridical, by using a statue approach, case approach and conceptual approach. The kinds of data used for this research are secondary data, which includes primary, secondary, and tertiary legal documents, The data fro this research are collected by literature review, and then analyzed utilizing qualitative descriptive analysis method. According to the study’s findings, muslim consumers’ rights to halal information in the e-commerce transaction of imported cosmetics is not sufficiently protected by the Consumer Protection Law, the Halal Product Guarantee Law, and the Information and Electronic Transaction Law. The responsibility of business actors to compensate is absolute for the distribution of imported cosmetics without halal labels in the e-commerce transaction on the Shopee application, which causes losses to muslim consumers.

Keywords

Consumers Protection The Right to Information Imported Cosmetics Halal Information Shopee

Article Details

References

  1. Abdul Halim Barkatullah, Hukum Perlindungan Konsumen, Raja Grafindo Persada, Bandung, 2015.
  2. Ahmad Miru, Hukum Kontrak Bernuansa Islam, Raja Grafindo Persada, Jakarta, 2013.
  3. ---------------, Prinsip-Prinsip Perlindungan Bagi Konsumen di Indonesia, PT Raja Grafindo Persada, Jakarta, 2013.
  4. Eli Wuria Dewi, Hukum Perlindungan Konsumen, Graha Ilmu, Yogyakarta, 2015.
  5. I Ketut Oka Setiawan, Hukum Perikatan, Ctk. Pertama, Sinar Grafika, Jakarta, 2016.
  6. Pramudiati R, Kecantikan, Kosmetika dan Estetika, Gramedia Pustaka Indonesia, Jakarta, 2011.
  7. Ridwan Khairandy, Hukum Kontrak Indonesia dalam Perspektif Perbandingan, Ctk. Pertama, FH UII Press, Yogyakarta, 2014.
  8. Sakkirang Sriwaty, Hukum Perdata, Teras, Yogyakarta, 2011.
  9. Subekti, Hukum Perjanjian, Intermasa, Jakarta, 2004.
  10. Asep Syarifuddin Hidayat dan Mustolih Siradj, “Sertifikasi Halal dan Sertifikasi Non Halal Pada Produk Pangan Industri”, Jurnal Ahkam, Nomor 2 Volume 15, 2015.
  11. Edy Supaino dan Martin Roestamy, “Kepastian Hukum Tentang Penggunaan Label Halal Guna Memberikan Perlindungan kepada Konsumen Muslim”, Jurnal Living Law, Nomor 1 Volume 9, 2017.
  12. Eka Dewi Setia Tarigan, “Pengaruh Gaya Hidup, Label Halal dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian Kosmetik Wardah Mahasiswa Program Studi Manajemen Fakultas Ekonomi Universitas Medan Area”, Jurnal Konsep Bisnis dan Manajemen, Nomor 1 Volume 3, November, 2016.
  13. Hetty Hassanah, “Analisis Hukum Tentang Perbuatan Melawan Hukum dalam Transaksi Bisnis Secara Online Berdasarkan Burgerlijke Wetboek dan Undang-Undang Nomor 11 Tahun 2008 Tentang Informasi dan Transaksi Elektronik”, Jurnal Wawasan Hukum, Nomor 1 Volume 32, 2015.
  14. Indah Sari, “Perbuatan Melawan Hukum (PMH) Dalam Hukum Pidana dan Hukum Perdata”, Jurnal Ilmiah Hukum Dirgantara, Nomor 1 Volume 11, September, 2019.
  15. Jazuli Juwaini, “UU JPH untuk Melindungi Umat”, Jurnal Halal, Nomor 95 Volume 15, 2012.
  16. Larasati, A., Hati S. R. H., & Safira, A., “Religiusitas dan Pengetahuan Terhadap Sikap dan Intensi Konsumen Muslim Untuk Membeli Produk Kosmetik Halal”, Esensi, Jurnal Bisnis dan Manajemen, Nomor 2 Volume 8, 2018.
  17. Madia, P. B. M., & Atmadja, I. B. P., “Perlindungan Hukum Bagi Konsumen Yang Menggunakan Kosmetik Tanpa Pencantuman Tanggal Kadaluarsa”, Kertha Semaya, Journal Ilmu Hukum, Nomor 12 Volume 7, 2019.
  18. Valentin, “Studi Deskriptif Motivasi Belanja Hedonis Pada Konsumen Toko Online Shopee”, Jurnal EMBA, Nomor 4 Volume 6, September, 2018.
  19. Kitab Undang-Undang Hukum Perdata.
  20. Undang-Undang Nomor 8 Tahun 1999 Tentang Perlindungan Konsumen.
  21. Undang-Undang Nomor 11 Tahun 2008 Tentang Informasi dan Transaksi Elektronik.
  22. Undang-Undang Nomor 33 Tahun 2014 Tentang Jaminan Produk Halal.
  23. Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 82 Tahun 2012 Tentang Penyelenggaraan Sistem dan Perjanjian Elektronik.
  24. Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 39 Tahun 2021 Tentang Penyelenggaraan Bidang Jaminan Produk Halal.
  25. Fatwa Majelis Ulama Indonesia Nomor 26 Tahun 2013 Tentang Standar Kehalalan Produk Kosmetika Dan Penggunaannya.
  26. Tim Shopee, “Kebijakan Barang yang Dilarang dan Dibatasi”, dalam https://help.shopee.co.id/portal/4/article/71187, Akses 17 Desember 2023.
  27. https://amp.kompas.com/regional/read/2020/03/08/06300041/7-kasus-kosmetik-ilegal-di-tanah-air-senilai-rp-1-miliar-hingga-diedarkan-di, 28 Agustus 2023, 10.00 WIB.
  28. https://halalmui.org/wp-content/uploads/2023/06/Fatwa-MUI-No.26-tahun-2013-Standar-Kehalalan-Produk-Kosmetika-dan-Penggunannya,22 Desember 2023, 20.00 WIB.
  29. https://shp.ee/kqhbr9h, 21 Desember 2023, 11.00 WIB.
  30. https://shp.ee/37c6jhd, 21 Desember 2023, 11.20 WIB.
  31. https://shp.ee/ftai3mj, 21 Desember 2023, 11.40 WIB.
  32. https://shp.ee/5jus7ss, 05 September 2023, 12.00 WIB.
  33. https://shp.ee/3eicpcp, 21 Desember 2023, 12.20 WIB.
  34. https://shp.ee/vh4h3se, 21 Desember 2023, 12.40 WIB.
  35. https://shp.ee/rq3rhjd, 21 Desember 2023, 13.00 WIB.
  36. https://shp.ee/cgrxznw, 21 Desember 2023, 13.20 WIB.
  37. https://shp.ee/zvxxtgf, 21 Desember 2023, 13.40 WIB.
  38. https://shp.ee/fcrcdhp, 21 Desember 2023, 14.00 WIB.
  39. https://shp.ee/r3fugtq, 21 Desember 2023, 14.20 WIB.
  40. https://shp.ee/8wud5r9, 21 Desember 2023, 14.40 WIB.
  41. https://shp.ee/qnajjgz, 21 Desember 2023, 15.00 WIB.
  42. https://shp.ee/h9pm99m, 21 Desember 2023, 15.20 WIB.
  43. https://shp.ee/g8kxhfm, 21 Desember 2023, 15.40 WIB.