Main Article Content
Abstract
Pemasaran produk dalam industri sangat penting untuk meningkatkan penjualan yang bertujuan untuk mendapatkan keuntungan, namun dalam lingkungan akademik seperti universitas dan perguruan tinggi, promosi dan pemasaran perpustakaan sektor informasi diperlukan untuk mengetahui mutu layanan perpustakaan. Makalah ini menyebutkan konsep promosi perpustakaan dan pemasaran layanan perpustakaan. Perpustakaan perguruan tinggi memiliki semua jenis koleksi, baik dalam bentuk cetak maupun non cetak perlu melakukan promosi koleksi perpustakaan dalam rangka untuk menawarkan berbagai produk perpustakaan. Makalah ini memberikan solusi praktis, cara dan sarana pemasaran layanan perpustakaan. Promosi yang dapat dilakukan perpustakaan antara lain dengan memanfaatkan media: brosur/leaflet, daftar penambahan koleksi baru, daftar/buku bibliografi, memajang koleksi pasca pengolahan pada ruang pameran sebelum dishelving, unggah sampul koleksi baru pada laman perpustakaan, dan promosi seluruh aktivitas perpustakaan melalui website perpustakaan.
Keywords
Article Details
References
- Coote, H. and Batchelor, B.: How to Market Your Library Services Effectively. Ed.2 London: Aslib, 1997 p.19
- Dragon, A.C : “ Marketing the library “. Wilson Library Bulletin 53(7), 1979 pp.498-502
- Glynn, T. & Wu, C. (2003). New Roles and Opportunities for Academic Library Liaisons : a Survey and Recommendations. Reference Service Review ,31 (2), pp122-128.
- Hollister, C. (2005). Bringing Information Literacy to Career Services, Reference Services Review, 33 (1), pp104-111.-
- Kotler, Philip; Marketing Of Non-Profit Organizations. Ed.2. Singapore : Pearson Education International, 2016
- Patil, S. K. & Pranita Pradhan. Library promotion practices and marketing of Library services: A role of Library professionals. Procedia - Social and Behavioral Sciences 133 (2014) 249 – 254.
- Seetharama, S: “Guidelines for Marketing for Information Services And Products “ In Marketing of library and information services in India. Calcutta : IASLIC. 1988 pp 1-16.
- Zachert, M.J. and Williams, R.V. : “Marketing Measures for Information Services “. Special Libraries, 17, 1986, pp 61-70
References
Coote, H. and Batchelor, B.: How to Market Your Library Services Effectively. Ed.2 London: Aslib, 1997 p.19
Dragon, A.C : “ Marketing the library “. Wilson Library Bulletin 53(7), 1979 pp.498-502
Glynn, T. & Wu, C. (2003). New Roles and Opportunities for Academic Library Liaisons : a Survey and Recommendations. Reference Service Review ,31 (2), pp122-128.
Hollister, C. (2005). Bringing Information Literacy to Career Services, Reference Services Review, 33 (1), pp104-111.-
Kotler, Philip; Marketing Of Non-Profit Organizations. Ed.2. Singapore : Pearson Education International, 2016
Patil, S. K. & Pranita Pradhan. Library promotion practices and marketing of Library services: A role of Library professionals. Procedia - Social and Behavioral Sciences 133 (2014) 249 – 254.
Seetharama, S: “Guidelines for Marketing for Information Services And Products “ In Marketing of library and information services in India. Calcutta : IASLIC. 1988 pp 1-16.
Zachert, M.J. and Williams, R.V. : “Marketing Measures for Information Services “. Special Libraries, 17, 1986, pp 61-70