Main Article Content

Abstract

This research is about legal protection of information on the content of ethylene oxide in Indomie instant noodle. This research is normative type. This research uses a case approach method. The data collection technique uses secondary data collection techniques. The results of the study, first, consumer legal protection in this study is still weak. Consumers do not obtain correct, clear, and honest information regarding the content of ethylene oxide levels in Indomie instant noodle packaging as they should. This causes consumer rights regarding open information not to be fulfilled properly and correctly. Second, the responsibility of business actors is not appropriate for the loss of consumers who consume Indomie instant noodle products with excess ethylene oxide levels.

Keywords

Legal Protection Consumer Information

Article Details

References

  1. Ahmadi Miru, Hukum Perlindungan Konsumen, Grafindo Persada, Jakarta, 2015.
  2. Erman Rajagukguk, Hukum Perlindungan Konsumen, Mandar Maju, Bandung, 2000.
  3. Happy Susanto, Hak-Hak Konsumen Jika Dirugikan, Visimedia, Jakarta, 2008.
  4. Husin Syawali dan Neni Sri Imamyati, Hukum Perlindungan Konsumen, CV Mandar Majis, Jakarta, 2000.
  5. Jennifer Przybyla, Ph.D., Nickolette Roney, M. P .H., et al. Toxicological Profile for Ethylene Oxide, United States, 2022.
  6. Taufik Hidayat, Perlindungan Konsumen Petunjuk Pelayanan Pengaduan Konsumen, Disprindag Prov. Jateng, Semarang, 2010.
  7. Tien R. Muchtadi dan Sugiyono, Prinsip Proses dan Teknologi Pangan, Penerbit Alfabeta, Bandung, 2013.
  8. Wisnu Cahyadi, Analisis dan Aspek Kesehatan Bahan Tambahan Pangan, Bumi Aksara, Jakarta, 2006.
  9. Yusuf Sofie, Kapita Selekta Hukum Perlindungan Konsumen di Indonesia, Ghalia Indonesia, Jakarta, 2007.
  10. Zulham, Hukum Perlindungan Konsumen, Kencana Perdana Media Group, Jakarta, 2013.
  11. Albert Pede, “Perlindungan Hukum Bagi Konsumen terhadap Bahan Makanan yang Tidak Memiliki Sertifikasi Halal dari Lembaga Penyelenggara Jaminan Produk Halal Badan Penyelenggara Jaminan”, Dikmas, Vol. 2 No. 2, 2022.
  12. Andriansyah Bari, “Teori Hirarki Kebutuhan Maslow terhadap Keputusan Pembelian Merek Gadget”, Motivasi, Vol. 7 No. 1, 2022.
  13. Benny, “Analisis Manajemen Operasional pada PT. Indofood”, Jurnal Mirai Management, Vol. 8 No. 1, 2023.
  14. Denny Asmas, “Pengaruh Sosial terhadap Keputusan Pembelian Produk Mie Instan Indomie (Studi Kasus di Kelurahan Telanaipura Kecamatan Telanaipura Jambi)”, JIUBJ, Vol. 20 No. 3, 2020.
  15. Edy Soesanto, “Analisis Pengaruh K3 terhadap Sistem Manajemen Sekuriti pada PT. Indofood Tbk”, Indonesian Journal of Multidisciplinary, Vol. 1 No. 2, 2023.
  16. Hart JE, Bertrand KA, DuPre N, et al. exposure to hazardous air pollutants and risk of incident breast cancer in the Nurses’ Health Study II. Environ Health. 2018; 17 (1).
  17. Hielvita Ludya, “Perlindungan Konsumen terhadap Produk Makanan Indomie (Mi Instant) Pelaku usaha Indonesia”, an, Vol. 4 No. 1, 2016.
  18. Imelda Selviana Permata, “The Effect of Halal Labelization, Price, and Promotions on The Purchase Decision of Samyang Noodles in Greater Jakarta”, JIESS, Vol. 3 No. 1, 2022.
  19. Joe Clifford, “The Nation and the Noodle: Indomie and Identity in Indonesia”, Gastronomica, Vol. 22 No. 1, 2022.
  20. Laila Efrida Dalimunthe, “Pengaruh Labelisasi Halal Produk Indomie dan Harga terhadap Minat Beli Masyarakat (Studi Kasus Masyarakat Desa Percut Kecamatan Percut Sei Tuan Kabupaten Deli Serdang)”, Jurnal Uisu, Vol. 1 No. 1, 2021.
  21. Lilis Mardiana Anugrahwati, “Pentingnya Pendaftaran Merek Suatu Produk”, Admisi & Bisnis, Vol. 1 No. 1, 2017.
  22. Nur Ismi Febrianti, “Perlindungan Hukum terhadap Konsumen terhadap Produk Makanan Mie yang Mengandung Etilen oksida Menurut Undang-Undang Nomor 8 Tahun 1999 tentang Perlindungan Konsumen”, Diponegoro Law Journal, Vol. 5 No. 3, 2016.
  23. Nur Sabrina Shamsani, “Heavy Metals (Pb, Cd, As) Content in Instant Noodles From Malaysian Market”, Malaysian Journal of Medicine and Health Sciences, Vol. 15 No. 3, 2019.
  24. Safira Salsabil, “Pengaruh Iklan Lemonilo di Televisi Rcti, Keadaan Ekonomi dan Lingkungan Sosial terhadap Keputusan Pembelian Produk Mie Instan Alami di Kalangan Masyarakat Rt 09 Rw 029 Mustika Jaya Bekasi”, Journal Unwira, Vol. 1 No. 1, 2022.
  25. Salwa Arum Luckyana, “Perilaku Konsumen terhadap Keputusan Pembelian Produk Mie Instan (Studi Kasus Pada Konsumen Toko Wisnu Desa Demangan, Sukoharjo)”, Hubisintek, Vol. 1 No. 1, 2021.
  26. Samodro, “Pengaruh Atribut Desain Kemasan Produk Indomie terhadap Minat Beli Konsumen”, Jurnal Adat, Vol. 4 No. 2, 2022.
  27. Sudaryatmo, Hukum & Advokasi Konsumen, Citra Aditya Bakti, Bandung, 1999.
  28. Yana Erlyana, “Analisis Desain Kemasan Mie Instan Edisi Khusus Indomie Tempo Doeloe”, Jurnal Titik Imaji, Vol. 1 No. 1, 2018.
  29. Undang-Undang Nomor 8 Tahun 1999 tentang Perlindungan Konsumen.
  30. Undang-Undang Nomor 18 Tahun 2012 tentang Pangan.
  31. Peraturan Menteri Kesehatan Republik Indonesia Nomor 1168/Menkes/Per/X/1999 Tentang Perubahan Atas Peraturan Menteri Kesehatan Nomor 722/Menkes/Per/IX/88 tentang Bahan Tambahan Makanan.
  32. https://www.cnbcindonesia.com/lifestyle/20230430072404-33-433286/taiwan-temukan-etilen-oksida-di-indomie-apa-bahayanya, diakses terakhir tanggal 29 Mei 2023, pukul 00.13 WIB.